fot.Shutterstock
Temperatura w samochodzie
Temperatura w środku samochodu może szybko stać się nawet o 20°C wyższa niż temperatura otoczenia, nawet podczas względnie chłodnych i pochmurnych dni. Andrew Grundstein z Uniwersytetu Georgii jest światowej sławy ekspertem ds. klimatologii i ludzkiego zdrowia, na którego koncie znajduje się wiele publikacji. W jednej z nich gruntownie badał maksymalne temperatury wewnątrz samochodów w różnych warunkach meteorologicznych i opracował dwa proste modele przewidujące wzrost temperatury w samochodzie (opierające się na mocy promieniowania słonecznego oraz stopniu pokrycia nieba przez chmury), które mogą być stosowane wymiennie.
By zrozumieć jak niebezpieczne mogą być wysokie temperatury, można odnieść się do terminologii stosowanej przez Narodową Służbę Pogodową (NWS - National Weather Service), organizację działającą na terenie Stanów Zjednoczonych, która przewiduje i ostrzega mieszkańców USA przed zagrożeniami pogodowymi. Działa ona podobnie do polskiego Rządowego Centrum Bezpieczeństwa RCB, który od pewnego czasu informuje nas o wszelkich niebezpieczeństwach pogodowych za pomocą wiadomości SMS. Słowniczek NWS wyróżnia dwa ostrzeżenia w zależności od wartości wskaźnika cieplnego (łączy on temperaturę i względną wilgotności powietrza, by określić odczuwalną temperaturę):
"Heat advisory" - ostrzeżenie przed niebezpieczeństwem zwiększonej temperatury, gdy odczuwalna temperatura jest pomiędzy 40.5 °C a 46°C przez mniej niż 3 godziny. Przy takich warunkach ludzie mogą dotkliwie odczuwać gorąco, co często przekłada się na zwiększoną liczbę wizyt w oddziałach ratunkowych.
"Excessive heat warning" - poważne zagrożenie życia zbyt dużą temperaturą. Ostrzeżenie to ma miejsce, gdy odczuwalna temperatura jest pomiędzy 40.5 °C a 46°C dłużej niż 3 godziny, lub gdy odczuwalna temperatura jest większa niż 46°C (niezależnie od czasu). Ludzie znajdują się wtedy w poważnym niebezpieczeństwie, a śmiertelność zaczyna szybko rosnąć.
Kalkulator rozgrzanego samochodu
Kalkulator rozgrzanego samochodu opiera się na kilku badaniach naukowych i pozwala on oszacować zmiany temperatury powietrza w samochodzie oraz oczekiwanej temperatury ciała dziecka po określonym czasie.
1. Wpisz temperaturę powietrza na zewnątrz samochodu - nasz kalkulator wykorzystuje model dający poprawne wyniki w zakresie temperatur 20°C - 50°C.
2. Wybierz sposób w jaki ma być obliczona maksymalna temperatura wnętrza samochodu. Określi to kolejne punkty postępowania. Możesz wybrać obliczenia oparte na mocy promieniowania słonecznego lub na stopniu pokrycia nieba przez chmury.
- Jeśli wybierzesz stopień pokrycia nieba - spójrz na niebo i zdecyduj jak dużo widzisz chmur lub bezpośrednio oszacuj stopień pokrycia wpisując odpowiednią wartość procentową w trybie zaawansowanym (advanced mode) (bezchmurnie - 0%, całkowite zachmurzenie - 100%).
- Jeśli wybierzesz promieniowanie słoneczne - wybierz odpowiedni dzień roku i jedno z państw z całego świata. Kalkulator automatycznie obliczy średnią dzienną moc promieniowania słonecznego na podstawie rozważań teoretycznych. W trybie zaawansowanym (advanced mode) istnieje możliwość ręcznego wprowadzenia szerokości geograficznej wymaganej do obliczeń.
3. Określ, czy kolor karoserii samochodu jest jasny czy ciemny oraz czy okna są zamknięte czy częściowo otwarte.
4. To wszystko! Poniżej kalkulatora pojawią się dwa interaktywne wykresy:
- Niebieska linia pokazuje zmianę temperatury powietrza wewnątrz samochodu.
- Żółto-czerwona linia to oszacowanie temperatury ciała 2-letniego chłopca znajdującego się w tym samochodzie.
Każda linia zawiera charakterystyczne punkty szczegółowo opisane zaraz nad wykresem. Obejmują one ostrzeżenia Narodowej Służby Pogodowej USA (NWS) - punkty na niebieskiej linii, oraz konsekwencje zdrowotne wynikające ze zwiększonej temperatury ciała człowieka - punkty na żółto-czerwonej linii.
Dr Łukasz Białek i Dominik Czernia – doktorant w Instytucie Fizyki Jądrowej PA
Źródło: https://www.omnicalculator.com/
Autor: Katarzyna Jakubowicz