O tym, czy należy już zmienić opony, decyduje temperatura
Podstawowa różnica między oponami zimowymi i letnimi to oczywiście bieżnik. Aby się o tym przekonać, wystarczy porównać dowolne letnie i zimowe opony na https://www.sklepopon.com/. Zimowy wzór musi sprawdzać się także na zaśnieżonej i oblodzonej drodze, a letni ma zapewnić jak najwyższe parametry na suchej nawierzchni i bezpieczeństwo w mokrych warunkach. Jednak również mieszanki gumowe dla opon zimowych i letnich różnią się znacząco. I właśnie z tego powodu to temperatura decyduje o tym, kiedy zmienić opony na zimowe.
Guma wykorzystywana do produkcji opon zimowych musi być elastyczna w mroźne dni. Dlatego w tym przypadku stosuje się miękką mieszankę. Dzięki temu elementy zimowego bieżnika, jak lamele i bloki, mogą swobodnie pracować w niskich temperaturach. Jednak gdy zrobi się zbyt ciepło, to zimowe opony stają się zbyt miękkie, przez co, m.in. przyspiesza się ich zużycie oraz spada stabilność jazdy. Eksperci wskazują temperaturę +7 stopni Celsjusza, jako moment graniczny. W efekcie, gdy na stałe spadnie ona poniżej tej wartości, należy założyć opony zimowe.
Analogicznie, opony letnie najlepiej zakładać, gdy wiosną temperatura na stałe ustabilizuje się powyżej +7 stopni Celsjusza. Letnia mieszanka gumowa jest twardsza oraz bardziej sztywna od zimowej. Dzięki temu opony zachowują wysoką stabilność, nawet w bardzo gorących warunkach. Gdy natomiast temperatura spadnie, to letnie modele stają się nieco zbyt sztywne. W efekcie w mroźnych warunkach są bardziej narażone na ukruszenie i zniszczenie. Stwardniały bieżnik ma też większą tendencję do ślizgania się po nawierzchni, dlatego w zimnych warunkach nie sprawdzi się dobrze, nawet jeżeli na drodze nie będzie śniegu.
Odwlekanie zmiany opon nie popłaca
Czekając ze zmianą opon na ostatnią chwilę, ryzykujemy spadek bezpieczeństwa jazdy w przypadku nadejścia zimowych warunków. Ponadto przy pierwszych opadach śniegu kolejki do wymiany mogą być szczególnie długie. Jednak najwięcej tracą ci kierowcy, którzy na ostatnią chwilę czekają również z zakupem opon. Gdy nadchodzi sezon wymiany opon, pojawia się znaczący wzrost popytu, co winduje ceny opon, powoduje wydłużenie czasu dostawy oraz mogą wystąpić braki niektórych modeli w rzadko używanych rozmiarach.
W efekcie, jeżeli nasze zimówki zakończyły swój okres eksploatacji w poprzednim sezonie, nowy komplet najlepiej zdobyć odpowiednio wcześniej. Dzięki temu nie ryzykujemy opóźnień w momencie, gdy zimówki już powinny być na kołach, jak również nie musimy przepłacać. Co świadczy o tym, że opony wymagają wymiany na nowe? W przypadku modeli zimowych optymalnie jest zaopatrzyć się w nowy komplet, gdy bieżnik starego zetrze się do 4 mm głębokości – nowe opony zimowe można wygodnie wybrać na https://www.sklepopon.com/opony/zimowe. Wymianę opon letnich na nowe zaleca się natomiast przy głębokości 3 mm.
Ponadto powierzchnia opon musi być wolna od uszkodzeń – pęknięcia i ubytki na powierzchni gumy stwarzają ryzyko rozerwania opony w osłabionym miejscu. Nie należy również korzystać z opon starszych niż 10 lat. Po tym czasie guma użyta do ich produkcji staje się sparciała i zawodna – nawet jeżeli na jej powierzchni nie widać zniszczeń a bieżnik wciąż ma zapas wysokości.