Epaka, znana z usług spedycyjnych, wprowadzała w umowach z klientami postanowienia, które stawiały konsumentów w niekorzystnej sytuacji. Skrócenie terminu na złożenie reklamacji przy jednoczesnym wydłużeniu czasu na odpowiedź spółki to tylko jeden z przykładów. Dodatkowo firma zastrzegała sobie prawo do jednostronnej modyfikacji umów, co jest sprzeczne z obowiązującymi przepisami.
Wysoka kara dla firmy
Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, nie pozostawił złudzeń co do powagi sytuacji:
Epaka stosowała liczne postanowienia, które były nieuczciwe wobec jej klientów, dezinformowały ich, bezpodstawnie obarczały ich dodatkowymi obowiązkami, a także utrudniały proces reklamacyjny
– skomentował.
W swojej decyzji Urząd zakwestionował aż dziewięć klauzul, które naruszały prawa konsumentów.
Chociaż decyzja UOKiK nie jest jeszcze prawomocna i spółce przysługuje prawo do odwołania, kara w wysokości ponad 5,8 miliona złotych z pewnością jest poważnym ostrzeżeniem dla innych firm w branży. Zwłaszcza że całkiem niedawno Urząd Ochrony Danych Osobowych nałożył prawie 4 mln kary na sklep internetowy Morele.net.
Autor: Hubert Wiączkowski