Tęczowy Piątek w polskich szkołach
Kampania Przeciw Homofobii jest organizatorem wydarzenia Tęczowy Piątek, które odbędzie się w wielu polskich placówkach edukacyjnych już 26 października. W tym roku w akcję zaangażowało się 211 szkół z całego kraju, co jest dotychczasowym rekordem frekwencyjnym. To już trzecia edycja Tęczowego Piątku. Akcja ma na celu zarówno edukację uczniów, jak i podniesienie poczucia bezpieczeństwa osób reprezentujący inne niż heteroseksualna orientacji seksualnych w polskich szkołach.
„Tęczowy Piątek organizowany jest po to, aby nauczyciele i nauczycielki pokazali swoim uczniom i uczennicom, że szkoła jest miejscem, gdzie każdy może być sobą. Tego dnia dorośli i rówieśnicy dają wyraźny sygnał młodym osobom LGBTQI, że mogą na nich liczyć” – tłumaczy Joanna Skonieczna z organizacji społecznej Kampania Przeciw Homofobii. „Problem homofobii w szkołach istnieje i nie da się temu zaprzeczyć. Na szczęście mamy dostęp do narzędzi edukacyjnych, które dają nadzieję na zmianę. Jednym z nich jest Tęczowy Piątek. Dlatego tak ważne jest, aby wzięło w nich udział jak najwięcej szkół” – dodaje.
Przebieg zajęć edukacyjnych
Uczniowie szkół, które uczestniczą w wydarzeniu, będą uczestniczyć w lekcji, podczas której uczniom zostaną przedstawione materiały edukacyjne przygotowane przez KPH. „Tego dnia na szkolnych korytarzach zawisną tęczowe plakaty, a głównym tematem lekcji będzie akceptacja i otwartość na uczniów i uczennice LGBTQI. Wszystko po to, żeby młode lesbijki, geje, osoby biseksualne, transpłciowe, queer i interpłciowe poczuły, że w szkole jest miejsce też dla nich. Szkoły, które zdecydowały się zorganizować Tęczowy Piątek dostały od KPH zestaw materiałów edukacyjnych, plakaty i tęczowe gadżety” – informuje oficjalna strona Kampanii Przeciw Homofobii. Za scenariusz prelekcji na temat LGBTQI będą odpowiadać już same biorące udział w akcji szkoły.
„Osoby LGBTQI są we wszystkich szkołach”
KPH przekonuje, że Tęczowy Piątek „cieszy się ogromną popularnością zarówno wśród nauczycieli i nauczycielek jak i uczniów i uczennic”. Na swojej stronie organizacja przywołuje przykłady młodych ludzi, którym organizacja wydarzenia w ich szkole rzeczywiście pomogła. „W szkole czułem się bardzo samotny. Do czasu Tęczowego Piątku. Wtedy zrozumiałem, że to, że jestem gejem, jest ok. I to było super” – mówi KPH 16-letni Adam, w którego szkole akcja została zorganizowana już w zeszłym roku.
„Tęczowy Piątek pokazuje przede wszystkim, że osoby LGBTQI są obecne we wszystkich szkołach. Tak, we wszystkich. Nawet jeśli się ukrywają i nie mówią o swojej orientacji czy tożsamości płciowej nikomu” – mówi natomiast organizacji Dominik, który stworzył ranking warszawskich liceów przyjaznych uczniom i uczennicom LGBTQ. „Tęczowy Piątek daje szansę nauczycielkom i nauczycielom na pokazanie wsparcia dla tej grupy. Dzięki temu osoba LGBTQ+ mająca coming-out jeszcze przed sobą będzie czuła się bezpieczniej, będzie pewna, że może liczyć na czyjeś wsparcie. Dla osób „w szafie” ma to naprawdę ogromne znaczenie, szczególnie na początku nowego roku szkolnego” – dodaje licealista.
Autor: Maria Staroń