UOKiK ukarał spółkę ogromną grzywną. To kara za oszukanie klientów sklepów

Spółka Azagroup została ukarana grzywną prawie 15 milionów złotych za oszukiwanie swoich klientów. UOKiK poinformował, że podlegające jej sklepy Renee i Born2Be manipulowały kodami rabatowymi i promocjami.

fot. Shutterstock

Renee i Born2Be manipulowały klientami

27 maja opublikowano decyzję Tomasza Chróstnego, prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który nałożył na spółkę Azagroup karę w wysokości prawie 15 milionów złotych. Firmie podlegają dwa znane sklepy – Born2Be i Renee. UOKiK zbadał obie strony internetowe i wykazał, że klienci mogli paść ofiarą manipulacji. Chodzi o… niekończące się promocje.

Po wejściu na strony sklepów możemy zobaczyć mnóstwo komunikatów o zniżkach, kodach, wyprzedażach, a także zegarów odliczających do końca czasu atrakcyjnych rabatów. To wszystko stwarza u klienta wrażenie, że warto jak najszybciej zrobić zakupy jeszcze w momencie, kiedy trwa obniżka. UOKiK zbadał sprawę – w rzeczywistości wszystkie te promocje nigdy się nie kończyły i miały na celu wyłącznie zmobilizowanie do szybkiego nabycia towaru:

Gdy promocja cenowa nigdy się nie kończy, nie jest realną promocją. Jest manipulacją i nachalnie wywieraną presją – tłumaczy Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

15 milionów złotych kary dla Azagroup

Stosowanie tego typu „niekończących się promocji” to przykład tzw. dark patterns, czyli wykorzystywania wiedzy na temat zachowań kupujących w celu nieuczciwego osiągnięcia korzyści. Jak wynika z badań UOKiK, aż 82% ankietowanych zaznaczyło promocje i rabaty jako istotny czynnik wyboru sklepu internetowego. Manipulowanie klientami poprzez sugerowanie oferty ograniczonej czasowo, kiedy w rzeczywistości jest ona trwała, spotkało się z ostrą reakcją Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Azagroup, do której należą Renne i Born2Be, musi zapłacić dokładnie 14 910 599 zł. Spółka może odwołać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Autor: Hubert Drabik

Komentarze