ZUS wypłaca pieniądze. Zostało niewiele czasu na złożenie wniosku!

Rozpoczął się nowy rok szkolny, a rodzice oraz opiekunowie nadal mogą skorzystać z finansowego wsparcia w ramach programu Dobry Start, znanego jako 300 plus. Dowiedz się, kto jest uprawniony do otrzymania świadczenia, jaki jest termin składania wniosków i na co należy zwrócić szczególną uwagę.

ZUS wypłaca pieniądze. Zostało niewiele czasu na złożenie wniosku, fot. Shutterstock

Najważniejsze informacje w skrócie:


Dla kogo 300 plus? Zasady programu

Program Dobry Start, znany szerzej jako 300 plus, to coroczne wsparcie dla rodzin z dziećmi w wieku szkolnym. Świadczenie w wysokości 300 zł przysługuje na każde dziecko w wieku od 7 do 20 lat, a w przypadku dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności – nawet do ukończenia 24 lat. Program nie obejmuje dzieci uczęszczających do zerówki ani studentów. Wiek dziecka liczony jest rocznikowo, co oznacza, że uczniowie ostatnich klas techników, liceów czy szkół policealnych również mogą skorzystać z pomocy, jeśli nie przekroczyli odpowiedniego wieku przed rozpoczęciem roku szkolnego.

Jak i gdzie złożyć wniosek? Wszystko tylko online

Wniosek o 300 plus można złożyć wyłącznie drogą elektroniczną. Do wyboru mamy:

Kluczowe jest, by dokładnie sprawdzić wszystkie dane:

Błędne informacje mogą opóźnić lub uniemożliwić przyznanie świadczenia.

Terminy – do kiedy można złożyć wniosek?

Ostateczny termin składania wniosków to 30 listopada 2025 roku. Po tej dacie prawo do świadczenia wygasa, z wyjątkiem sytuacji, gdy dziecko powyżej 20. roku życia otrzyma orzeczenie o niepełnosprawności po 30 listopada.

Zmiany w 2025 roku – ważna informacja dla uchodźców z Ukrainy

Od roku szkolnego 2025/2026 wprowadzono istotną zmianę dotyczącą uchodźców z Ukrainy. Świadczenie 300 plus przysługuje wyłącznie wtedy, gdy dziecko uczy się w szkole należącej do polskiego systemu oświaty. To bardzo ważna informacja dla rodzin, które przyjechały do Polski w ostatnich latach.

Jak sprawdzić status wniosku i na co uważać?

Wszystkie informacje dotyczące przyznania świadczenia, ewentualnych braków czy decyzji odmownych są przekazywane elektronicznie – na skrzynkę odbiorczą w PUE/eZUS. Nawet jeśli wniosek został złożony przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia, korespondencja trafi właśnie tam. Warto regularnie sprawdzać powiadomienia, by nie przegapić ważnych wiadomości.

Najczęstsze błędy – jak ich uniknąć?

Najwięcej problemów sprawiają:

Warto więc dokładnie sprawdzić wszystkie dane przed wysłaniem wniosku. Jeśli ZUS wykryje nieprawidłowości, poprosi o uzupełnienie braków – również elektronicznie.

Autor: Magdalena Łoboda

Komentarze
Czytaj jeszcze: