Zaostrzone kary dla kierowców. Kiedy wchodzą w życie? [NOWA DATA]

Sejmowa Komisja Infrastruktury wyraziła swoje poparcie na temat projektu nowelizacji ustawy o ruchu drogowym. Wprowadzono jednak poprawki. Co się zmienia? Co z wysokością mandatów?

Od kiedy?

Projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw niemal jednogłośnie poparła w środę Sejmowa Komisja Infrastruktury. „Za” opowiedziało się 22 posłów z komisji. „Przeciw” – jedna osoba. Nikt nie wstrzymał się od głosu.  Pojawiły się poprawki, które, jak podajeTVN24, nie zmieniły jednak zasadniczych założeń projektu. Zarekomendowano przy tym, aby ustawa weszła w życie, nie, jak proponowano, na początku 1 grudnia 2021 roku, ale 1 stycznia 2022.

Poprawki - co się zmienia?

Komisja omówiła kwestię obniżenia kwoty mandatów z 1,5 tysiąca złotych na 800 złotych za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o ponad 30 km/h. Jeszcze jakiś czas temu do dyskusji na ten temat odniósł się wiceminister infrastruktury Rafał Weber:

Faktycznie przekroczenie prędkości o 29 km/h groziłoby mandatem wynoszącym załóżmy 200 złotych, a przekroczenie prędkości o 31 km/h groziłoby mandatem w wysokości 1,5 tys. złotych. Ta różnica faktycznie jest zbyt duża. Natomiast będzie pozytywna rekomendacja dla podwyższenia z 1 tys. na 1,5 tys. stawki za jazdę bez uprawnień.

Do katalogu wykroczeń, za które grozi kara grzywny do 30 tysięcy złotych, dodano kolejnepolegające na niewskazaniu na żądanie uprawnionego organu, komu powierzono pojazd do kierowania w określonym czasie. Sejmowa Komisja Infrastruktury miała również przyjąć poprawkę dot. pełnomocnictwa w sprawie postępowania cywilnego o rentę po wypadku bliskiej osoby. Takim pełnomocnikiem z wyboru będzie mógł zostać adwokat czy też radca prawny.

Inne z przyjętych przez komisję poprawek m.in. uszczegółowiły zapisy odnoszące się do zatrzymywania prawa jazdy kierowców, którzy nie przestrzegają zasad korzystania z tachografów oraz uporządkowały zapisy dotyczące przestępstw, które są przekazywane przez Policję do obecnej centralnej ewidencji kierowców – czytamy na TVN24 Biznes.

Co proponowało wcześniej Ministerstwo Sprawiedliwości? Czytaj poniżej:

Źródło: TVN24 Biznes/PAP

Autor: Małgorzata Durmaj

Komentarze
Czytaj jeszcze: