Black Friday 2020 z wyprzedażami i... ostrzeżeniem dla konsumentów! UOKiK apeluje o ostrożność

Przed nami Black Friday! Co roku święto wszystkich fanów wyprzedaży to nie tylko doskonała okazja do wychwycenia świetnych promocji, ale też do... oszustw sprzedających. UOKiK apeluje o ostrożność i przypomina o konsumenckich prawach.

Black Friday 2020. Zakupy, wyprzedaże i… kontrole!

fot. Shutterstock

Black Friday zbliża się wielkimi krokami. Drugie imię tego święta to… wyprzedaże! Właśnie w zakupowy Czarny Piątek sklepy zachęcają do kupna ich towarów po promocyjnych cenach. Podczas zakupów w ramach Black Friday warto zachować jednak szczególną ostrożność i z uwagą sprawdzać wszelkie niejasności. Co roku do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wkrótce po tym czasie trafia bowiem mnóstwo skarg i zażaleń dotyczących właśnie czarnopiątkowych wyprzedaży.

(…) Może się zdarzyć, że któryś z przedsiębiorców będzie podnosił ceny przed wyprzedażą, aby uatrakcyjnić zakup poprzez prezentację nieprawdziwej wartości obniżki ceny – tego typu działania mogą stanowić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, dlatego już teraz konsumentom zalecamy ostrożność, zaś przedsiębiorców zachęcamy do rzetelności i uczciwości względem klientów

 – przyznał w rozmowie z portalem wirtualnemedia.pl prezes UOKiK – Tomasz Chróstny.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz Inspekcją Handlową rozpoczął już kontrole mające na celu wykrywanie wszelkich nieprawidłowości w funkcjonowaniu najpopularniejszych sklepów w Internecie.

Black Friday 2020. O czym pamiętać? Prawa konsumenta

Jak przygotować się do „Black Friday” z poziomu konsumenta? W specjalnym poradniku specjaliści radzą, by przede wszystkim pamiętać o swoich prawach.

Podczas e-zakupów klienci mają prawo m.in. do reklamacji oraz zwrotu produktu bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od jego otrzymania.

W przypadku pierwszej z wymienionych opcji, jeśli produkt w ciągu dwóch lat od daty wydania towaru okazał się wadliwy, należy przekazać taką informację sprzedawcy. Wówczas konsument może poprosić o naprawę, wymianę, obniżenie ceny, lub – jeśli wada jest istotna – nawet o zwrot pieniędzy.

Z kolei w przypadku reklamacji należy wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu umowy. Warto pamiętać jednak o tym, że nie wszystkie produkty można zareklamować w ten sposób – ograniczenia dotyczą m.in.:

Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie UOKiK.

Autor: Sabina Obajtek

Komentarze
Czytaj jeszcze: