Black Friday 2020. Zakupy, wyprzedaże i… kontrole!
Black Friday zbliża się wielkimi krokami. Drugie imię tego święta to… wyprzedaże! Właśnie w zakupowy Czarny Piątek sklepy zachęcają do kupna ich towarów po promocyjnych cenach. Podczas zakupów w ramach Black Friday warto zachować jednak szczególną ostrożność i z uwagą sprawdzać wszelkie niejasności. Co roku do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wkrótce po tym czasie trafia bowiem mnóstwo skarg i zażaleń dotyczących właśnie czarnopiątkowych wyprzedaży.
(…) Może się zdarzyć, że któryś z przedsiębiorców będzie podnosił ceny przed wyprzedażą, aby uatrakcyjnić zakup poprzez prezentację nieprawdziwej wartości obniżki ceny – tego typu działania mogą stanowić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, dlatego już teraz konsumentom zalecamy ostrożność, zaś przedsiębiorców zachęcamy do rzetelności i uczciwości względem klientów
– przyznał w rozmowie z portalem wirtualnemedia.pl prezes UOKiK – Tomasz Chróstny.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz Inspekcją Handlową rozpoczął już kontrole mające na celu wykrywanie wszelkich nieprawidłowości w funkcjonowaniu najpopularniejszych sklepów w Internecie.
Black Friday 2020. O czym pamiętać? Prawa konsumenta
Jak przygotować się do „Black Friday” z poziomu konsumenta? W specjalnym poradniku specjaliści radzą, by przede wszystkim pamiętać o swoich prawach.
Podczas e-zakupów klienci mają prawo m.in. do reklamacji oraz zwrotu produktu bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od jego otrzymania.
W przypadku pierwszej z wymienionych opcji, jeśli produkt w ciągu dwóch lat od daty wydania towaru okazał się wadliwy, należy przekazać taką informację sprzedawcy. Wówczas konsument może poprosić o naprawę, wymianę, obniżenie ceny, lub – jeśli wada jest istotna – nawet o zwrot pieniędzy.
Z kolei w przypadku reklamacji należy wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu umowy. Warto pamiętać jednak o tym, że nie wszystkie produkty można zareklamować w ten sposób – ograniczenia dotyczą m.in.:
- artykułów o krótkim terminie przydatności do użycia, np. owoców, serów,
- rzeczy wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta, np. biżuterii z grawerem,
- płyt z filmami, muzyką lub programami komputerowymi, których zapieczętowane opakowanie otwarto po dostarczeniu,
- biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe.
Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie UOKiK.
Autor: Sabina Obajtek