Black Friday: Co to za dzień?
Czym jest Black Friday? Black Friday, inaczej Czarny Piątek, to doroczne święto zakupów, które swoje korzenie ma w Stanach Zjednoczonych. Dzień ten każdego roku wypada w piątek następujący po amerykańskim Dniu Dziękczynienia, a więc w czwarty piątek listopada. Black Friday uznawany jest za początek sezonu zakupów przed Bożym Narodzeniem. Wiele sklepów w Czarny Piątek przygotowuje dla klientów bardzo kuszące promocje. Czasami obniżki cen sięgają nawet -70%. Dodatkowo, część sklepów podczas Black Friday jest czynna dłużej niż zwykle.
W Stanach Zjednoczonych zwyczaj celebrowania Black Friday sięga połowy XX wieku. Na początku XXI wieku zaczął rozprzestrzeniać się również na inne kraje. W kraju, z którego się wywodzi, Czarny Piątek jest często dla sprzedawców najbardziej dochodowym dniem w ciągu całego roku. Jak się szacuje, tego dnia zakupów dokonuje ponad 100 milionów Amerykanów. Czarny Piątek od kilku lat obecny jest również w Polsce, gdzie z roku na rok staje się dla konsumentów coraz bardziej atrakcyjnym świętem.
Black Friday w Polsce
Black Friday w polskich sklepach. Jak pokazują badania, Polacy z roku na rok coraz chętniej korzystają z okazji, jakie daje nam Black Friday. Jak wynika z danych answear.com, w 2017 roku nie tylko w Polsce, ale i w Czechach, na Słowacji, Węgrzech i Ukrainie sprzedaż w okresie tzw. Czarnego Piątku wzrosła o aż 59%.
Podczas Black Friday coraz częściej decydujemy się nie tylko na zakupy stacjonarne, ale też na zamówienia online. W ubiegłym roku tylko w Stanach Zjednoczonych dochody ze sprzedaży online tego dnia wyniosły 2,36 miliardów dolarów. To blisko 20-procentowy wzrost w stosunku do 2016 roku. Nie inaczej jest na rynku europejskim. W okresie Black Friday w 2017 roku zysk answear.com zwiększył się prawie o połowę w stosunku do 2016 roku.
Black Friday – co kupić? Co na czarnopiątkowych przecenach kupują Polacy? W ubiegłym roku w Polsce na zakupy z okazji Black Friday zdecydowało się już 23% klientów, co jest dużym wzrostem w porównaniu z rokiem 2016, kiedy z wyprzedaży skorzystało tylko 12% ogółu. Zainteresowanie czarnopiątkowymi wyprzedażami zresztą wciąż rośnie. Wzrost dotyczy zarówno asortymentu damskiego, jak i męskiego. Ten drugi charakteryzuje się do tego ogromną dynamiką wzrostu – ponad 82% w 2017 roku w porównaniu z poprzednim rokiem. Jak wynika z danych answear.com, kobiety podczas wyprzedaży najchętniej kupują jeansy i spodnie, mężczyźni natomiast – swetry i kurtki.
Ogółem najchętniej kupowanymi przez Polaków towarami w trakcie promocji i wyprzedaży są obuwie – 74% i odzież – 67%. Co ciekawe, jak wynika z raportu przygotowanego dla answear.com, dokładnie połowa Polaków – 50% podczas robienia zakupów na przecenach postanawia kupić dodatkowe, nieplanowane wcześniej rzeczy – średnio o dwa produkty więcej.
Black Friday a… pogoda?
Pogoda a zakupowe szaleństwo. Czy na wyniki sprzedaży w Czarny Piątek ma wpływ również to, co widzimy za oknem? Okazuje się, że niesprzyjająca aura może sprzyjać zakupom. „Jesteśmy obecni w sześciu państwach Europy Środkowo-Wschodniej, dzięki czemu doskonale widzimy to, czego oczekują klienci na poszczególnych rynkach. Różna dojrzałość rynku, zamożność konsumentów, preferencje zakupowe czy dostępność marek – to wszystko ma wpływ na zwyczaje klientów w różnych krajach. Co ciekawe, dużo zależy także od pogody – im chłodniej, tym sprzedaż okazuje się lepsza. Jednak jedno jest niezmienne – w trakcie wyprzedaży zainteresowanie zakupami zawsze wzrasta” – zauważa Krzysztof Bajołek, prezes answear.com.
Cyber Monday
Czym jest Cyber Monday? Dane potwierdzają, że wyprzedaże przyciągają klientów, dlatego też sprzedawcy tworzą dla nich kolejne, zwykle jeszcze atrakcyjniejsze okazje. Na popularności zyskuje również Cyber Monday – wówczas na wyprzedaże decydują się często mniejsze sklepy internetowe, które nie muszą wówczas konkurować z większymi sieciami podczas Black Friday. W trakcie Cyber Monday, który jest poniedziałkiem następującym po Black Friday, najchętniej kupowane są ubrania i obuwie. W ubiegłym roku w Stanach Zjednoczonych przychody ze sprzedaży online wyniosły 3,36 miliardów dolarów. W Polsce popularność cyber-poniedziałkowych wyprzedaży również rośnie. Klienci, którzy spóźnili się na Czarny Piątek, mogą podczas poweekendowych zakupów wydać nawet o 40% więcej – wynika z danych answear.com.