Poczta Polska zwróciła uwagę na poważny problem, z którym borykają się listonosze: utrudniony dostęp do skrzynek pocztowych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami każdy właściciel nieruchomości lub budynku mieszkalnego powinien zapewnić do niej łatwy dostęp. Przepisy dotyczące tego zawarto w ustawie Prawo pocztowe.
W budynkach jednorodzinnych skrzynka pocztowa powinna znajdować się przed drzwiami budynku lub w ogólnodostępnej części nieruchomości. W budynkach wielorodzinnych, w których są więcej niż 3 lokale, skrzynka musi być ulokowana w części ogólnodostępnej. Każdy lokal to oddzielna skrzynka pocztowa
– podkreśla Poczta Polska.
Wygrodzone osiedla utrudniają pracę listonoszom
Jednym z głównych problemów jest wygradzanie osiedli, które ogranicza dostęp listonoszy do skrzynek. W wielu przypadkach skrzynki są umieszczone za zamkniętymi bramami, przez co listonosze nie mogą dostarczyć korespondencji.
Niestety spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe nie są chętne do udostępniania listonoszom kodów czy kluczy lub też takiego umiejscowienia skrzynek, aby był do nich swobodny dostęp
– lamentuje Poczta Polska.
Zresztą nie tylko to jest problemem, bowiem sytuacja, w której listonosz musi codziennie odbierać i używać niemal 120 nieoznakowanych kluczyków czy chipów, aby dostać się do skrzynek, jest daleka od idealnej.
Poczta Polska wystosowała apel
Krajowy operator pocztowy apeluje do właścicieli nieruchomości o zapewnienie swobodnego dostępu do skrzynek pocztowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami. W przypadkach utrudnionego dostępu spółka występuje z prośbą o umieszczenie skrzynek w miejscach ogólnodostępnych lub przekazanie środków ułatwiających dostęp.
Poczta Polska to największy operator pocztowy na rynku krajowym, zatrudniający ponad 66 tys. pracowników i zarządzający siecią 7,6 tys. placówek.
Źródło: RMF MAXX/PAP