Rozgrywki piłkarskie wylansowały niejedną celebrytkę. W Polsce taką furorę udało się zrobić Natalii Siwiec, która w 2012 roku została okrzyknięta Miss Euro. Pojawienie się na trybunach i kibicowanie Biało-Czerwonym wystarczyło, by drzwi do show-biznesu zostały szeroko otwarte. Możliwe, że Siwiec nie doczeka się już żadnej następczyni. Wszystko za sprawą zarządzeń FIFA. Organizacja podjęła się walki z seksizmem i zamierza zakończyć z procederem pokazywania pięknych kibicek. Oznacza to, że na ekranach telewizorów nie będzie zbliżeń na kibicujące panie.
Koniec z seksizmem na trybunach
Z decyzji FIFA nie będą zadowoleni kibice, którzy oglądają mecze nie tylko dla samej rozgrywki, ale również z powodu zbliżeń kamery na piękne kobiety. FIFA podjęła bowiem nowe zalecenia dla nadawców telewizyjnych, którzy transmitują mecze w ramach Mistrzostw Świata. Na producentach ciąży teraz zakaz wykonywania zbliżeń na znajdujące się na trybunach kibicki. O podjętych krokach w walce z seksizmem poinformował Federico Addiechi, szef komórki FIFA zajmującej się równouprawnieniem. "Rozmawialiśmy z kilkoma nadawcami telewizyjnymi w tej kwestii. Walka z seksizmem jest jednym z działań, które będziemy musieli podjąć w przyszłości" – powiedział.
Czara goryczy
Debatę związaną z przejawami seksizmu w piłce nożnej rozpoczęły doniesienia organizacji Football Against Racism in Europe (FARE). Działająca od 20 lat jednostka, którą wspierają między innymi FIFA, UEFA czy Komisja Europejska, niedawno podzieliła się na Twitterze informacją o 30 przypadkach prześladowań dziennikarek w czasie wykonywania swoich obowiązków na Mistrzostwach Świata w piłce nożnej w Rosji. Kobiety były napastowane przez namolnych kibiców na antenie. Ofiarami molestowania na ulicach padło też wiele kibicek, jednak w tym przypadku liczba wciąż jest niedoszacowana. Ograniczenie pokazywania kibicujących na trybunach kobiet podczas telewizyjnych transmisji ma wpłynąć na zmniejszenie liczby podobnych incydentów.
Najgorętsze fanki mundialu
Unikanie zbliżeń na kibicki podczas transmisji telewizyjnych to jeden ze sposobów walki z seksizmem. Drugim będzie walka ze złymi praktykami agencji fotograficznych. Podczas Mistrzostw Świata 2018 znana agencja Getty Images wykazała się seksistowskim podejściem do kibicujących pań. Na ich stronie internetowej pojawiła się galeria "Najgorętsze fanki mundialu". Na zdjęciach widniały często roznegliżowane, młode, być może również niepełnoletnie kobiety z różnych części świata. Getty Images popełniła błąd, decydując się na publikację takiej galerii, jednak agencja prędko się zreflektowała i ją usunęła. Wyraziła też ubolewanie nad sytuacją, do której doprowadziła i zapowiedziała wewnętrzne śledztwo w tej sprawie.
Możliwe więc, że to koniec ery wypatrywania i wyłaniania Miss Mundialu i Euro spośród kibicujących na trybunach kobiet. Proceder kreowania Miss najprawdopodobniej przeniesie się na portale społecznościowe i fora, gdzie FIFA nie ma już realnego wpływu.