22 560 16 00 – do kogo należy ten numer?
Numer 22 560 16 00 należy do infolinii Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Niestety, w ostatnim czasie padł on ofiarą "spoofingu" – nowej metody oszustwa, z której ostatnio coraz chętniej korzystają cyberprzestępcy. Polega ona na tym, że oszuści fałszują identyfikator dzwoniącego. Choć mogą dzwonić z zupełnie innego numeru, na ekranie naszego telefonu wyświetli się numer, pod który się podszywają.
Z powodu narastającej ilości zgłoszeń Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydał komunikat dla swoich klientów, w którym ostrzega przed próbą oszustwa i wyłudzenia danych. W oświadczeniu przekazano, że celem cyberprzestępców jest nic innego, jak wyłudzenie naszych danych osobowych oraz informacji logowania do systemu PUE ZUS.
Dostajemy sygnały od klientów, że oszuści podszywają się pod numer infolinii ZUS. Bądź ostrożny! Numer i nazwę dzwoniącego, które wyświetlają się na ekranie telefonu, da się zafałszować
– ostrzega Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Odebrać czy nie odebrać?
Zarówno odebranie, jak i zignorowanie połączenia z numeru 22 560 16 00, może nieść za sobą poważne konsekwencje. Odbierając je, możemy trafić na oszusta, który będzie próbował wyłudzić nasze dane. Z drugiej strony, nie powinniśmy ignorować tego połączenia, ani nie blokować numeru. Ten numer – inaczej niż w przypadku wielu infolinii – jest rzeczywiście wykorzystywany do kontaktu z ubezpieczonymi.
ZUS za jego pośrednictwem może próbować się z nami skontaktować np. w celu przekazania wezwania na kontrolę lekarską z powodu L4 lub w związku z naszą indywidualną sprawą. W tym pierwszym przypadku uchylenie się od kontroli lekarskiej może spowodować zatrzymanie wypłat pieniędzy należnych z tytułu zwolnienia. Oszuści skrupulatnie wykorzystują ten fakt, aby pozyskać nasze poufne dane.
Co trzeba wiedzieć, gdy zadzwoni do nas ten numer?
Przed odebraniem połączenia z tego numeru warto wiedzieć kilka rzeczy. Przede wszystkim: prawdziwy pracownik ZUS nigdy nie zapyta o Twoje dane osobowe, a także o informacje potrzebne do zalogowania się do systemu PUE. Pamiętaj, że konsultant zadzwoni tylko po to, aby przekazać Ci konkretną informację.
Niezależnie od przebiegu rozmowy, nigdy nie podawaj swoich danych osobowych przez telefon. Oszuści mogą wykorzystywać różne techniki manipulacji, aby osiągnąć założony przez siebie cel. Ponadto przekazanie im naszym poufnych informacji może skutkować nie tylko przejęciem profilu w ZUS, ale nawet wyczyszczeniem konta bankowego.