Badanie, które objęło 300 dzieci, pozwoliło zidentyfikować niepokojące zjawisko - błędne koło spadającego zainteresowania matematyką i malejące poczucie własnych kompetencji. Dzieci, które rozpoczynają edukację z wysokim poziomem motywacji, mają tendencję do utrzymania lepszych wyników w nauce matematyki, jednakże zauważalny jest ogólny trend spadkowy zainteresowania tym przedmiotem.
Dzieci tracą motywację, gdy nie rozumieją matematyki
Interesujące jest to, że na początku edukacji szkolnej nie zaobserwowano różnic w motywacji i kompetencjach między dziewczętami a chłopcami. Jednak w ciągu trzech lat nauki motywacja dziewcząt spadała w bardziej znaczący sposób. To prowadzi do refleksji nad przyczynami takiego stanu rzeczy i potencjalnymi długoterminowymi konsekwencjami dla obu płci.
To naturalne, że dzieci są bardziej zainteresowane tematami, w których czują się mocne. To działa jednak w obie strony. Mogą czuć się lepsze w czymś, czym się interesują – zauważa prof. Niemivirta, wskazując na istotę wzajemnego wpływu zainteresowania i kompetencji.
Zdaniem ekspertów, zmiany w postrzeganiu własnych możliwości przez dzieci, rosnąca trudność materiału oraz nadmierne skupianie się na wynikach mogą być kluczowymi czynnikami wpływającymi na obserwowany spadek zainteresowania matematyką.
Konieczne są zmiany
Badanie podkreśla potrzebę opracowania i wdrożenia nowych metod nauczania, które będą skupiały się na budowaniu i utrzymaniu zainteresowania matematyką wśród dzieci. Ważne jest, aby wspierać uczniów w ich sukcesach i pomagać im w budowaniu pozytywnego wizerunku własnych umiejętności matematycznych. Tylko w ten sposób możemy przeciwdziałać negatywnym trendom i zachęcić przyszłe pokolenia do zgłębiania tajników matematyki z większym entuzjazmem.
Źródło: RMF MAXX/PAP
Autor: Hubert Wiączkowski