Co zrobić z nietrafionym prezentem – to pytanie zadaje sobie po świętach wiele osób. Bożonarodzeniowe upominki mają bowiem to do siebie, że często nie pasują do naszych gustów. Zdarza się też tak, że kupujący nie zauważył, że produkt jest wadliwy. Jakich przypadkach możemy taki prezent zwrócić do sklepu? O tym informuje na swojej stronie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Prezent ze sklepu stacjonarnego
Warto pamiętać, że jeśli kupujemy prezent w sklepie stacjonarnym czyli w lokalu, to możliwość zwrotu towaru jest zależna wyłącznie od dobrej woli sprzedającego. Nawet jeżeli posiadamy dowód zakupu, opakowanie oraz metkę. Przypomina o tym w rozmowie z RMF MAXXX Bernadeta Szmytka powiatowy rzecznik konsumentów w Koninie.
„Nie ma takiego przepisu. Od wielu, wielu lat takie kwestie już nie obowiązują. Klienci bardzo często żyją w takim przeświadczeniu i kupują coś właściwie bez zastanowienia, bo zakładają, że ‘jeżeli się nie spodoba albo okaże się to niepotrzebne, to ja to do sklepu zwrócę’. Niestety to jest przekonanie złe, bo sprzedawca może oczywiście przyjąć taki towar, ale to jest wyłącznie tylko jego dobra wola. W praktyce często okazuje się to po prostu niewykonalne” – podkreśla.
Zakupy przez internet
Sytuacja wygląda nieco inaczej, jeżeli prezent został zakupiony przez internet.
„To prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość i poza lokalem przysługuje 14 dni od zawarcia umowy, czyli fizycznie od wydania towaru. Ono przysługuje jednak tylko konsumentowi, czyli jeżeli kupuje konsument od przedsiębiorcy. Jeżeli przedsiębiorca kupuje od przedsiębiorcy to to nie ma zastosowania. Tak samo jeżeli osoba fizyczna kupuje od osoby fizycznej, to też nie ma zastosowania.”
– tłumaczy w rozmowie z RMF MAXXX powiatowy rzecznik konsumentów w Koninie, Bernadeta Szmytka.
Aby zwrócić towar zakupiony przez internet, korzystając z prawa odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni, należy wypełnić i wysłać specjalny formularz. Jest on dostępny na stronie Urzędu Ochorny Konkurencji I Konsumentów. Czytaj więcej
Warto także wspomnieć, że nie wszystkie produkty kupione za pośrednictwem Internetu możemy zwrócić w ramach prawa odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni.
„Ograniczenia dotyczą m.in. . artykułów posiadających krótki termin przydatności do użycia, towarów wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta, płyt z filmami, muzyką lub programami komputerowymi, których zapieczętowane opakowanie otworzyłeś po dostarczeniu. Nie będziesz mógł oddać również: biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe.” – czytamy na oficjalnej stronie UOKiK.
Reklamacja
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje także jakie prawa przysługują nam w ramach reklamacji. Jeżeli zakupiony produkt ma wadę, należy zwrócić się jak najszybciej do sprzedawcy. Zgodnie z prawem reklamacja przysługuje nam natomiast w ciągu dwóch lat od daty wydania towaru. UOKiK zwraca tu uwagę na kilka ważnych kwesti:
„2 lata – tyle wynosi czas na zgłoszenie reklamacji od momentu zakupu. Reklamację składamy w sklepie, w którym zrobiliśmy zakupy. Najlepiej na piśmie. Kupując rzeczy na wyprzedaży, z ekspozycji lub z promocji – mamy tyle samo praw, co w przypadku zakupu po cenie regularnej.
W reklamacji możemy żądać: naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub gdy wada jest istotna - zwrotu pieniędzy. Wybór należy do klienta.
Dowód zakupu – jest konieczny do zgłoszenia reklamacji. Najprostszym jest paragon. Ponadto – dowodem zakupu może być potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania osób, które nam towarzyszyły podczas zakupów.” – czytamy na oficjalnej stronie UOKiK
Urząd dodaje też, że oryginalne opakowanie nie jest konieczne do złożenia reklamacji. Co za tym idzie, sprzedawca nie może go od klienta wymagać.
Autor: Adrianna Raszyk