Wypadki z udziałem zwierząt na kolei nie są niestety rzadkością. Tego typu incydenty wiążą się nie tylko z ich śmiercią, ale i uszkodzeniami taboru i licznymi opóźnieniami. PKP Intercity chce zwalczyć ten problem przy użyciu specjalnych syren. Nowe urządzenia mają emitować sygnał odstraszający zwierzęta, ale ma być on niesłyszalny dla ludzi.
Specjalne syreny mają odstraszać zwierzęta przy torach kolejowych
Jak podaje "Rynek Kolejowy", PKP Intercity planuje zakup systemu ostrzegawczego dzikich zwierząt "SIREN7". Syreny alarmowe mają zostać zamontowane na 300 pociągach należących do przewoźnika.
Zapytanie ofertowe opublikowane przez PKP Intercity szczegółowo określa wymagania dotyczące częstotliwości, mocy akustycznej oraz zasięgu działania syren przy prędkości 90 km/h. Jak informuje biuro prasowe PKP Intercity, w niektórych pojazdach już korzystano z tego rozwiązania i – według spółki – sprawdziło się ono bardzo dobrze.
Czy ten system jest w ogóle skuteczny?
System "Siren7", opisany jako "innowacyjne rozwiązanie węgierskiego inżyniera", może być stosowany w każdym typie pojazdu. Jego działanie polega na zbieraniu powietrza przez otwór z przodu urządzenia, które następnie krąży wewnątrz i wylatuje z tyłu, wytwarzając dźwięk. Według opisów dźwięk ten nie jest słyszalny dla ludzi, ale skutecznie odstrasza zwierzęta, nie wprowadzając ich przy tym w popłoch.
Mimo że pomysł wydaje się obiecujący, PKP Intercity przyznaje, że dotychczasowe doświadczenia z systemem "Siren7" nie dały jednoznacznych wyników.
Dotychczasowa eksploatacja urządzenia "Siren7" na ograniczonej liczbie taboru nie wykazała jednoznacznych wyników. Niemniej w świetle odnotowanych w ostatnim czasie licznych zdarzeń ze zwierzyną podjęliśmy decyzje o przeprowadzeniu kolejnych testów na większej liczbie taboru
– przekazała "Rynkowi Kolejowemu" Justyna Moskalewicz-Aderek z biura prasowego PKP Intercity.
Plany spółki budzą wiele pytań, na które przewoźnik nie udzielił jeszcze odpowiedzi. Wśród nich znajdują się kwestie dotyczące skuteczności rozwiązania, jego testowania w użyciu kolejowym, a także wymogów prawnych związanych z wprowadzeniem zmian w taborze.
Autor: Hubert Wiączkowski