Oburzony klient
Na jednym z najpopularniejszych forów w Polsce rozgorzała dyskusja na temat praw użytkowników serwisu PayPal do prywatności. Niezadowolony klient, po blokadzie jego konta wynikającej z naruszeniem regulaminu serwisu, zażądał od firmy usunięcia wszelkich zgromadzonych informacji na jego temat. Ta jednak nie przychyliła się do jego prośby i danych nie skasowała. Poinformowała jednak o możliwości ich usunięcia po przesłaniu przez klienta skanu aktualnego dokumentu tożsamości.
Co na to RODO?
Rozporządzenie o ochronie danych osobowych, którego wejście w życie szerokim echem odbiło się wśród Polaków pozwala na opisane wyżej praktyki. Wielu z nas utożsamia RODO z możliwością usunięcia swoich danych z rejestru jakiejkolwiek firmy, która przetwarza je bez naszej zgody. Zapominamy jednak o wyjątkach, a PayPal jest jednym z nich.
Usunięcie konta z serwisu nie oznacza jednoczesnego wykasowania infromacji o nim z baz danych firmy, a przynajmniej nie wszystkich. PayPal ma prawo przechowywać dane dotyczące historii naszych transakcji, rachunków, czy treści zawartej umowy, nawet po usunięciu konta w serwisie. Ponadto firmy są zobowiązane do przechowywania faktór i rachunków aż do czasu ich przedawnienia. Praktyki te zwiększają nasze bezpieczeństwo w przypadku oszustw finansowych.