hity na MAXXa
hity na MAXXa

Policja: "Uwaga na fałszywe SMS-y!". Służby ostrzegają przed oszustami

Policja przekazała informacje ws. kolejnej próby oszustwa. Na oficjalnej stronie pojawił się komunikat, w którym funkcjonariusze apelują o rozwagę oraz zachowanie ostrożności. Na co należy uważać? Jakie metody wykorzystują oszuści? "Apelujemy, aby nie klikać w przypadkowe linki, nadesłane w wiadomościach tekstowych od obcych osób. Zwłaszcza jeśli jest to związane z przekazywaniem pieniędzy" - czytamy.

"NIE KLIKAJ W PODEJRZANE LINKI!"

Podkreśla się, że niemal codzienne, do poszczególnych jednostek, zgłaszają się osoby, które otrzymały podejrzane SMS-y, e-maile lub wiadomości tekstowe na komunikatorach internetowych. W ich treści często załączane są linki, które przekierowują odbiorców na strony łudząco podobne do stron bankowych lub stron z płatnościami elektronicznymi.

Logowanie powoduje, że przestępcy przejmują nasze dane i w ten sposób uzyskają dostęp do konta bankowego. Natychmiast logują się na nasze konto i dokonują przelewów, kradnąc nasze oszczędności – czytamy.

Wskazuje się, że nie należy klikać w niebezpieczne odnośniki. W innym wypadku, na telefon lub komputer zainstalowane może zostać złośliwe oprogramowanie.

Policja przytacza kilka zasad dot. zasad bezpieczeństwa w sieci:

  • Nie otwieramy wiadomości i załączników otrzymanych e-mailem od nieznanych nam nadawców;
  • Nie otwieramy żadnych linków załączonych do wiadomości pochodzących z nieznanego źródła;
  • Nie zapisujemy loginu, ani haseł dostępu w plikach tekstowych – takie pliki mogą zostać przechwycone przez programy i aplikacje szpiegujące;
  • Nigdy nie przesyłamy naszych haseł i loginów w wiadomościach tekstowych czy mailowych nawet do naszych bliskich;
  • Nie podajemy też w wiadomościach czy w rozmowie przez telefon naszych haseł i loginów – pracownicy banku nie będą o to prosić, z takimi żądaniami piszą i dzwonią zawsze oszuści podszywający się pod pracowników banku;
  • Warto zadbać o programy antywirusowe i chroniące przed hakerskim oprogramowaniem (antyphishing)”.

W udostępnionym materiale pojawił się także przykład tego typu wiadomości:

- Tak. Ja już to kupiłem. Pieniądze przelane;
-  Dobra. Jeszcze dziś nadam przesyłkę. Ale nie widzę, że pan już zapłacił?;
- [link]; To link do mojej płatności. Trzeba wejść i wpisze pani swoje dane, to się pojawi;
- Ale ja nie mam żadnej informacji, że pan kupił i zapłacił; Na moim profilu;
- To proste. Po wejściu w link pani pisze dane swojej karty i co tam potrzeba. Potwierdzasz przelew i masz pieniądze. Najważniejsze to wypełnić wszystkie rubryki; A ja potem czekam na przesyłkę.

Podobna sytuacja przytrafiła się jakiś czas temu aktorce, znanej z produkcji, takich jak: „M jak Miłość”, „Chłopaki nie płaczą”, „Och, Karol 2”, „Pitbull. Nowe porządki”, „Miszmasz czyli Kogel Mogel 3”, „Wkręceni 2”. Anna Mucha podzieliła się swoją historią na Instagramie:

Anna Mucha: "Popełniłam jakiś potworny błąd, głupotę i jest to moja wina". Aktorka ostrzega fanów
Artystka zwróciła się do fanów za pośrednictwem mediów społecznościowych. Celebrytka opowiedziała o wszystkim w instagramowej relacji. W wyniku pewnego zdarzenia mogła paść ofiarą oszustwa. O co chodzi? "Ja jestem, wydawałoby się, rozsądnym...

Zgłoś podejrzane wiadomości!

O podobnych sytuacjach informowaliśmy już wielokrotnie. Oszuści poszukują nowych sposobów i technik na kradzież danych osobowych oraz pieniędzy. Wykorzystują przy tym m.in. metody na „wnuczka” fałszywe bramki płatności, SMS-y, kody QR. Podszywają się pod: ministerstwa, banki, służby czy serwisy.

Dostałeś taką wiadomość? Oszuści podszywają się pod dwa duże banki!
W sieci pojawiły się ostrzeżenia przed oszustami. "Na fałszywych stronach wyłudzają poświadczenia logowania do bankowości elektronicznej" - czytamy. Cyberprzestępcy prowadzą kolejną kampanię phishingową. Informacje w sprawie przekazuje...

Co zrobić w sytuacji, kiedy omyłkowo wejdziemy w podejrzany link i podamy nasze szczegółowe dane? W takim wypadku należy niezwłocznie skontaktować się z bankiem i zablokować dostęp do konta. Warto przeskanować telefon programem antywirusowym, przywrócić go do ustawień fabrycznych, ustawić - inne niż dotychczasowe - hasła do bankowości. O cyberoszustwach warto poinformować odpowiednie instytucje.

Zespół CERT Polska, pierwszy powstały w Polsce zespół reagowania na incydenty oraz zdarzenia naruszające bezpieczeństwo w sieci, przypomina, że aby uchronić siebie i innych, podejrzane wiadomości i e-maile można zgłaszać:

• na stronie: https://incydent.cert.pl,
• telefonicznie: 799 448 084.

Analitycy CERT Polska sprawdzą nadesłane dane i zdecydują o dopisaniu podejrzanej domeny do listy ostrzeżeń. W ciągu 4 godzin z jednego numeru można zgłosić maksymalnie 3 wiadomości. Należy nadesłać całą wiadomość w oryginale - nie wycinać odnośnika ani treści. Wskazówki znajdziesz na infografikach poniżej:

Fałszywi: wnuczek i wnuczka

Niestety pomimo ciągłych i licznych apeli policjantów seniorzy nadal padają ofiarami oszustów działających pod legendą „policjanta”, „wnuczka” itp. – tłumaczą funkcjonariusze. Służby podkreślają, że w ubiegłym tygodniu dwie mieszkanki Nowej Huty odebrały telefony od rzekomych krewnych i straciły oszczędności życia: jedna - 70 tys. złotych oraz kosztowności, druga – 130 tys. złotych.

O podobnej sprawie pisaliśmy już wcześniej. Patrz tutaj:

Seniorzy stracili ponad 100 tysięcy złotych. Jaką metodę wybrali oszuści?
Komenda Miejska Policji w Bielsku-Białej poinformowała o niepokojącym incydencie. W jednym z polskich miast doszło do wyłudzenia ok. 107 tysięcy złotych. Seniorzy padli ofiarą oszustów. Szczegóły poniżej.

Oceń ten artykuł 0 0