UOKiK o rekompensacie dla konsumentów. Komu operatorzy mają zwrócić pieniądze?

Czego i kogo dotyczy decyzja urzędu? Kto może liczyć na zwrot poniesionych kosztów? Na oficjalnej stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikowano w tej sprawie komunikat. Przytaczamy szczegóły.

Jest decyzja 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował komunikat w sprawie „rekompensaty dla konsumentów za usługi dodatkowe”. Decyzję w tym zakresie podjął prezes instytucji Tomasz Chróstny. Jak czytamy w dokumencie na oficjalnej stronie, chodzi o trzech operatorów telekomunikacyjnych: Netię, Orange i P4.

Netia, Orange i Play oddadzą konsumentom opłaty za włączane bez ich wyraźnej zgody usługi dodatkowe – podaje UOKiK.

Koszty, poniesione przez abonentów w ramach ich automatycznej aktywacji "bez wyraźniej zgody", mają zostać zwrócone. Urząd zaznacza, że wszystkie reklamacje mają zostać rozpatrzone pozytywnie, a standardy informowania o tego typu usługach - zmienione. „Decyzje wobec Netii oraz Orange Polska są prawomocne, a wobec P4 nie” – czytamy dalej. Sprawa dotyczy usług:

UOKiK: "Konsument powinien mieć rzeczywistą możliwość wyboru"

Do ich aktywacji miało dochodzić w sytuacji zawarcia lub przedłużenia umowy (zarówno podczas rozmowy telefonicznej, spotkania w salonie, jak i przez internet). Usługi miały być włączane automatycznie, bez wyraźnej zgody konsumentów. Abonenci musieli pamiętać o ich wyłączeniu przed upływem bezpłatnego okresu – podaje UOKiK. Tomasz Chróstny powołuje się na ustawę o prawach konsumenta i wskazuje, że:

[...] włączenie dodatkowo płatnych usług musi się odbyć za wyraźną zgodą abonenta. Powinno do tego dojść najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli zawarcia umowy, a nie na samym końcu tego procesu. Tego obowiązku nie spełnia przekazanie informacji o włączeniu usług w umowie czy też o tym, że trzeba je dezaktywować - już po ustaleniu warunków.

Urząd podkreśla, iż wyraźną zgodę konsumenta na dodatkowo płatne usługi rozumie się jako stwierdzenie "tak" lub "nie" w stosunku do propozycji operatora. 

Taka sytuacja nie będzie miała miejsca, gdy warunki oferty przewidują, że skorzystanie z płatnej usługi dodatkowej jest konieczne dla zawarcia umowy na warunkach promocyjnych - czytamy dalej w komunikacie.

Patrz TUTAJ

Gdzie szukać pomocy i odpowiedzi na pytania w podobnych sytuacjach?

Konsumenci mogą zgłosić się do rzeczników w swoich miastach lub powiatach, zadzwonić na infolinię konsumencką: tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16, wysłać wiadomość za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres e-mail: porady@dlakonsumentow.pl lub zgłosić się do Urzędu Komunikacji Elektronicznej – Centrum Informacji Konsumenckiej (tel. 22 330 40 00).

Źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Autor: Małgorzata Durmaj

Komentarze
Czytaj jeszcze: