Internetowe oszustwa to plaga naszych czasów, z której korzystają cyberprzestępcy, aby wzbogacić się kosztem niewinnych i nieświadomych tego ofiar. Działania oszustów nasilają się zwłaszcza w okresie świąteczno-noworocznym, gdy w ferworze przygotowań może uśpić się nasza czujność. Oszuści działają niezwykle precyzyjnie: tworzą fikcyjne strony internetowe, na których wystawiają atrakcyjne ogłoszenia, a zdjęcia są starannie podretuszowane, tak aby obiekt wyglądał jak najlepiej. Wszystko po to, aby wyłudzić od nas pieniądze.
Pojechał do Zakopanego. Okazało się, że nie było domku, który wynajął
Mieszkaniec powiatu nyskiego niestety przekonał się na własnej skórze o tym, jak łatwo można paść ofiarą takiego oszustwa. Znaleziona przez niego oferta świątecznego wypoczynku w Zakopanem wydawała się wręcz idealna - piękne widoki, domek na wyłączność i atrakcyjna cena. Nic więc dziwnego, że nie wahał się z rezerwacją i opłaceniem oferty.
Gdy razem z rodziną dotarł na miejsce, okazało się, że zarezerwowany domek nie istnieje. Na dodatek strona internetowa, na której znalazł ogłoszenie wynajmu, zniknęła z sieci, a podany wcześniej numer telefonu był nieaktywny. W ten sposób mężczyzna stracił blisko 5 tysięcy złotych, a na dodatek jego świąteczne plany legły w gruzach.
Policja przypomina, jak nie dać się nabić w butelkę
Pamiętajmy, że cyberprzestępcy nigdy nie śpią, dlatego zawsze warto dwa razy sprawdzić atrakcyjne oferty i nie dawać się zwieść zbyt kuszącym propozycjom. Policjanci przypominają, co należy zrobić przed dokonaniem opłaty za sylwestrowy wyjazd:
- sprawdzić, czy interesująca nas kwatera istnieje, np. za pomocą kamer umożliwiających podgląd okolicy;
- dokładnie zweryfikować opinie o obiekcie, korzystając z różnych źródeł;
- ustalić jak najwięcej informacji o ogłoszeniodawcy - jeśli w ogłoszeniu jest podanych bardzo mało informacji o obiekcie, brak danych kontaktowych to powinno to wzbudzić naszą czujność;
- zweryfikować na stronach wiarygodność obiektów - uczciwe firmy oferujące usługi wypoczynkowe na swoich portalach społecznościowych oraz stronach internetowych mają umieszczone regulaminy oraz kontakt do właściciela obiektu, a także nr NIP, REGON czy KRS;
- sprawdzić, czy w ogłoszeniu są realne zdjęcia obiektu.
Oprócz tego należy zachować całą dokumentację związaną z rezerwacją wypoczynku. W przypadku problemów może nam to pomóc w odzyskaniu utraconych środków.