Uważaj na "żonglerkę cenami"
To popularny trik, który stosuje mnóstwo sklepów. Na kilka dni przed Black Friday sprzedawcy mogą celowo zawyżać ceny swoich produktów i usług, aby w czasie "promocji" je obniżyć. Wówczas klienci odnoszą wrażenie, że sklep wprowadził dużą "obniżkę". Jak tego uniknąć? Wystarczy skorzystać ze specjalnych porównywarek cen oraz aplikacji, które podpowiedzą nam, czy produkt rzeczywiście kosztuje mniej niż w ostatnich tygodniach.
Nie daj się złapać
Sklepy często próbują przyciągnąć potencjalnych klientów różnego rodzaju "przynętami": "Wszystkie artykuły -50%" czy "Drugi produkt za pół ceny" – choć z pewnością brzmi to kusząco, to większość takich promocji przeważnie dotyczy produktów jednej lub kilku wybranych marek. Chwytliwa "przynęta" ma oczywiście przyciągnąć uwagę i zachęcić nas do zakupów, nie tylko tych promocyjnych.
Co zrobić, gdy nagle anulowano zamówienie?
Sklepy internetowe także planują promocje na Black Friday. Czasami można spotkać się z sytuacją, że klient złoży zamówienie na produkt w okazyjnej cenie, ale po pewnym czasie sprzedawca je anuluje, argumentując to np. ograniczonymi ilościami produktów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów mówi jasno: to po stronie sklepu stoi obowiązek zablokowania sprzedaży, jeśli wyczerpały się zapasy magazynowe. Jeśli klient złożył zamówienie bez żadnych problemów, to sprzedawca musi je zrealizować.
UOKIK: Jeśli sprzedawca zaakceptował zamówienie, to musi je zrealizować, fot. Shutterstock
Liczy się cena na metce lub etykiecie cenowej
W sklepach stacjonarnych obowiązują cena, która znajduje się przy produkcie: na metce lub etykiecie cenowej. UOKIK tłumaczy tę zasadę tym, że ceny umieszczane przy produktach wpływają na decyzję o zakupie. Jeżeli przy kasie wyjdzie na jaw, że cena będzie wyższa niż ta na metce, to mamy prawo kupić produkt w takiej cenie, jaka widnieje na metce lub etykiecie. Podobnie jest w przypadku zauważenia zawyżonej ceny na paragonie – w takiej sytuacji klient również ma prawo do otrzymania zwrotu różnicy.
Sklep stacjonarny a internetowy
Sprzedawcy mogą wyznaczać różne ceny w sklepach stacjonarnych i internetowych. W lokalach obowiązuje cena, która widnieje przy produkcie: na metce lub etykiecie cenowej. Jeśli kupujemy w Internecie, to ważna jest cena zamieszczona na stronie internetowej. Warto pamiętać również o prawach do zwrotu produktów. Jeżeli dokonamy zakupów w sklepie stacjonarnym, to sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia zwrotu nieuszkodzonego produktu. Inaczej jest w przypadku sprzedaży internetowej: kupujący ma 14 dni na zwrot bez podania przyczyny.
Ceny w sklepach internetowych i stacjonarnych mogą się różnić, fot. Shutterstock
Uważaj na oszustów!
Black Friday jest czasem wzmożonej działalności internetowych oszustów. Pamiętaj, aby dokonywać zakupów tylko w zweryfikowanych sklepach. Zbyt duża promocja lub przecena na produkt powinna wzbudzić naszą czujność. Podczas płacenia za zamówienie warto zwrócić uwagę na stronę płatności. Jeśli cokolwiek wzbudzi nasze wątpliwości, np. brak polskich znaków lub błędy językowe, powinniśmy wstrzymać się z dokonywaniem transakcji.