W obliczu coraz częstszych sytuacji kryzysowych, takich jak katastrofy naturalne czy zagrożenia terrorystyczne, kluczowe staje się posiadanie wiedzy na temat właściwych reakcji i przygotowań. RCB postanowiło wyjść naprzeciw tym potrzebom, uruchamiając specjalistyczną stronę internetową alert.rcb.gov.pl.
Znajdziemy na niej kompleksowe informacje o zagrożeniach chemicznych, biologicznych, radiologicznych, nuklearnych i wybuchowych oraz sposobów postępowania w przypadku ich wystąpienia.
Co włożyć do plecaka ewakuacyjnego?
Na stronie zamieszczono też szereg przydatnych materiałów edukacyjnych, w tym poradniki, animacje oraz gry dla dzieci, które w przystępny sposób uczą, jak zachować się w sytuacji zagrożenia.
Dodatkowo dostępna jest instrukcja przygotowania plecaka ewakuacyjnego, zawierającego niezbędne rzeczy, które mogą okazać się nieocenione w przypadku konieczności szybkiego opuszczenia miejsca zamieszkania. Oto lista przedmiotów, które powinny się w nim znaleźć:
- radio na baterie + baterie;
- latarka + baterie;
- najpotrzebniejsze dokumenty;
- zapalniczka/zapałki;
- maski oddechowe/ochronne;
- mapa z lokalnymi drogami, kompas, busola, GPS;
- otwieracz do puszek;
- posiłki na 2 dni;
- nóż, ołówek i notes;
- komplet sztućców;
- kurtka przeciwdeszczowa;
- apteczka;
- śpiwór;
- worki na śmieci;
- ubranie na zmianę;
- mydło, żel do dezynfekcji;
- kombinerki, łom, narzędzie wielofunkcyjne;
- gotówkę w niewielkich nominałach;
- butelkę filtrującą z nowym filtrem;
- gumy, sznurki, opaska zaciskowa.
Kluczowe kroki w przygotowaniu na sytuacje kryzysowe
Ważne jest, aby porozmawiać z domownikami o potencjalnych niebezpieczeństwach i wspólnie ustalić plan działania. Komunikacja i ustalenie miejsca, w którym rodzina może się spotkać w przypadku rozdzielenia, są kluczowe dla bezpieczeństwa.
Przygotowanie plecaka z niezbędnymi przedmiotami (m.in. radio na baterie, latarka, dokumenty, maski ochronne, mapa, posiłki, apteczka) zapewni, że w sytuacji kryzysowej będziemy mieli przy sobie wszystko, co niezbędne.
Warto też zastanowić się nad miejscami, które mogą zapewnić schronienie w miejscach, w których często przebywamy (dom, praca, szkoła), szczególnie w kontekście zagrożeń, takich jak np. promieniowanie.
Autor: Hubert Wiączkowski