Myślisz, że to bank do ciebie dzwoni? Uważaj — możesz stracić wszystkie oszczędności!

Jeden telefon może pozbawić cię wszystkich oszczędności. Oszuści podszywają się pod pracowników banku, operują przekonującymi argumentami i zdobywają zaufanie. Nest Bank przestrzega — nigdy nie instaluj aplikacji ani nie udostępniaj swoich danych na prośbę dzwoniącego.

Myślisz, że to bank do ciebie dzwoni, fot. Shutterstock
Myślisz, że to bank do ciebie dzwoni, fot. Shutterstock

Nowa fala cyberataków w Polsce

W ostatnich tygodniach Nest Bank ostrzega przed nowym sposobem działania cyberprzestępców. Oszuści dzwonią do klientów, podając się za pracowników banku, i informują o „podejrzanych operacjach” lub „nieprawidłowościach” na koncie. W trosce o bezpieczeństwo namawiają do zainstalowania specjalnej aplikacji lub pulpitu zdalnego, który ma „pomóc zabezpieczyć konto”.
W rzeczywistości to właśnie ta aplikacja daje przestępcom pełen dostęp do urządzenia ofiary. W kolejnych krokach nakłaniają do zbliżenia karty do telefonu i podania kodu PIN, a następnie — do zatwierdzenia rzekomych operacji za pomocą kodów SMS lub powiadomień push. W efekcie tracisz kontrolę nad swoim kontem, a twoje pieniądze znikają w kilka minut.

Bank Millenium z pilną informacją do klientów. Przeczytaj, zanim będzie za późno
Coraz więcej Polaków pada ofiarą sprytnych oszustów, którzy podszywają się pod legalne oferty pracy. Bank Millenium ostrzega: wystarczy kilka kliknięć, by stracić dorobek życia. Sprawdź, jak nie dać się nabrać i chronić swoje...

Skąd wiedzieć, że to oszust?

Choć cyberprzestępcy potrafią być bardzo przekonujący, są sygnały, które powinny wzbudzić twoją czujność:

• pośpiech i presja czasu. Jeśli ktoś mówi, że „musisz działać natychmiast”, to prawie zawsze sygnał alarmowy.
• Prośba o instalację aplikacji lub programu. Bank nigdy nie prosi o instalowanie żadnego oprogramowania do „zabezpieczenia konta”.
• Żądanie podania danych logowania, PIN-u, kodu BLIK czy kodu z SMS-a. Żaden prawdziwy pracownik banku nie ma prawa ich wymagać.

Pamiętaj: prawdziwy konsultant nigdy nie poprosi cię o wykonanie przelewu, udostępnienie ekranu czy podanie danych karty.

Jak się chronić przed cyberoszustwem?

1. Nie instaluj niczego na prośbę dzwoniącego.
2. Nie klikaj w linki z SMS-ów i wiadomości e-mail, nawet jeśli wyglądają wiarygodnie.
3. Nie działaj pod wpływem emocji.
4. Zawsze weryfikuj rozmówcę. Możesz poprosić o potwierdzenie tożsamości poprzez powiadomienie push w aplikacji mobilnej Nest Banku.
5. W razie wątpliwości — rozłącz się i samodzielnie zadzwoń na oficjalny numer infolinii banku.

Dlaczego to działa?

Cyberoszuści doskonale znają ludzkie emocje. Wykorzystują strach, zaufanie i presję czasu, by zmusić ofiarę do działania bez zastanowienia. Często podszywają się pod prawdziwe numery bankowe (tzw. spoofing), a nawet używają profesjonalnych skryptów rozmów, przez co trudno rozpoznać fałszywego konsultanta.

VeloBank z pilną informacją dla klientów. Nie daj się nabrać!
Otrzymałeś niepokojącego maila z informacją o blokadzie karty? VeloBank ostrzega przed nową metodą oszustów, którzy podszywają się pod bank i próbują wyłudzić twoje dane oraz pieniądze. Sprawdź, jak się chronić i nie dać się...

Oceń ten artykuł 0 0