Pięć lat później, w lutym 2005, na świecie znajdowało się już ponad 52 mln egzemplarzy gry a ta ilość tylko rosła i do 2010 roku przekroczyła 125 mln sztuk. Jak tam Twój kryształ nad głową? Dziś, po 25 latach, możemy śmiało stwierdzić, że to jedna z najpopularniejszych gier wszech czasów, która wpłynęła nie tylko na branżę gamingową, ale także na popkulturę i sposób, w jaki myślimy o symulacji życia.
Domek dla lalek w wersji cyfrowej
The Sims to tak jakby interaktywna wersja domku dla lalek. Gra pozwala na budowanie domów, urządzanie wnętrz i sterowanie codziennym życiem naszych Simów – od kariery, przez relacje, po drobne, codzienne czynności. To niezwykła zabawa w życie, w której gracze mogli testować swoje kreatywne pomysły, odtwarzać prawdziwe sytuacje lub tworzyć zupełnie absurdalne scenariusze.
Kody, memy i wspólny język graczy
Nieodłącznym elementem serii The Sims było wykorzystywanie kodów, takich jak "motherlode" , "klapaucius" na szybkie wzbogacenie się czy "moveObjects on" pozwalający na manipulowanie przedmiotami w niestandardowy sposób. Wielu graczy traktowało je jako integralną część rozgrywki, a nie tylko ułatwienie. Te nawyki stworzyły swoisty kod porozumiewania się między fanami gry – hasło "zabrakło mi simoleonów" czy słynne "sprzedawanie drabinki do basenu " jest zrozumiałe dla każdego fana serii.
Internet szybko podchwycił humorystyczne aspekty gry, czego efektem były setki memów. Dzięki temu "Simowa mowa" czy dźwięki, jak ikoniczne "sul sul!", stały się rozpoznawalne na całym świecie. Cały język Simsów czyli SIMLISH jest osobnym fenomenem!
Simsy w popkulturze – od NPC-owego zachowania po muzykę
The Sims odcisnęło piętno na popkulturze w sposób, którego może nie spodziewali się nawet twórcy gry. Współczesny internet pełen jest filmików, w których ludzie udają Simów lub NPCów (postacie niezależne w grach). W Polsce jednym z najpopularniejszych twórców w tym stylu są LOCZNIKI, który w swoich filmach doskonale odwzorowuje charakterystyczne animacje Simów i ich "nielogiczne" zachowania.
Watch on TikTok
Na 25-lecie The Sims polska scena muzyczna także oddała hołd grze. Dwa zespoły, smkkpm i Sad Smiles, stworzyły utwór "Jak w Simsach", który w zabawny sposób nawiązuje do nostalgii związanej z serią.
To doskonały dowód na to, że The Sims jest czymś więcej niż tylko grą – to kulturowe zjawisko, które łączy pokolenia graczy.
Czy The Sims będzie nadal inspirować kolejne pokolenia? Patrząc na jego trwałość i wpływ, można śmiało powiedzieć: "sul sul i do zobaczenia w grze!"
Słyszeliście kiedyś piosenkę o The Sims?
Układaliśmy sobie kiedyś życia wpisując kody na pieniądze i zmieniając jednym kliknięciem cały wystrój domu. No i pewnie też każdy zastanawiał się jak to właściwie kiedyś tam będzie. Jak będziemy sobie radzić w tym prawdziwym świecie. Twórcy gry "The Sims" doskonale wyczuli sytuację i na "zabawie w życie" i "udawaniu prawdziwych ludzi" zrobili niesamowity, światowy hit. Nasze wysiedziane godziny przed komputerami stworzyły tę legendę, a my wylądowaliśmy w rzeczywistości, która jest naprawdę odmienna - przyznają twórcy singla „Jak w Simsach” i dodają: Chociaż tutaj też może ktoś nami gra i rozstawia nas po kątach domku dla lalek.
Simsy, to jak lektura szkolna. Wspólna przestrzeń symboliczna. Między ekipą Sad Smiles a Smkkpm jest 10-15 lat różnicy w wieku, ale wszyscy wiemy, o co chodzi ze sprzedawaniem drabinki, płonącą kuchenką i specyficznym simsowym językiem. To kody jasne zarówno dla Millenialsów jak i Zetek. Ale ta alegoria szczęśliwie służy nam czemuś o wiele głębszemu i bardziej przemyślanem niz prosta wyliczanka wspominek z gry. To jednak refleksja nad PRAWDZIWYM życiem i tym co zrobić, by kryształ nad głową zawsze się zielenił.
SAD SMILES
Utwór “jak w Simsach” był ostatnią piosenką w jakiej wzięli udział - jeszcze przed zdaniem matury. Wcześniej wygrali Jarocin Festival, wystąpili na OFF Festivalu, Great September, CieszFanowie.
Byli też na przykład oficjalnym supportem na trasie Pidżamy Porno. Bardzo fajne chłopaki z Tarnowa. Byliście kiedyś w Tarnowie?
SMKKPM - niebanalny projekt “najstarszych dzieciaków na świecie’, którzy uparcie mówią o tym, że ze wszystkim jeszcze sobie dasz radę. Podnoszą na duchu ironią, zaskakują lekkością popkulturowych odniesień i udowadniają, że o rzeczach wzniosłych można mówić prostym językiem. Siłą projektu zdecydowanie są koncerty na żywo, gdzie fantastyczne, treściwe piosenki uzupełnione są refleksyjną, lekką, zabawną, stand upową narracją.
Jego różnorodność znalazła ostatnio swoje miejsce w filmach Kinowych np. “Miłość jest blisko” i “Czarna Owca”, dwukrotnie na antenie RMF FM w programie “Projekt xD”, na alternatywnych festiwalach - np. główna scena SLOT ART FESTIWAL 2023, a także na największym w Polsce konwencie fantastyki PYRKON (główna scena) i dziesiątkach innych imprez, w tym juwenaliach, festiwalach, czy imprezach komediowych. Zespół do tej pory wydał dwie płyty “Superbohater” [2018] oraz ‘Brzydki” [2023]. Z ostatnim albumem zaprezentował się na swoich 3 trasach koncertowych “Małe wygranko” ; “Kody na Nostalgię” oraz tradycyjnej już imprezie “Walentynki grubych, smutnych i samotnych”, na których pojawili się zaproszeni artyści tacy jak Ranko Ukulele, Wojtek Szumański, Pan Savyan i Łukasz Kowalski (stand up), a we wcześniejszych edycjach Mieszko Minkiewicz, Michał Kempa czy Bartosz Gajda.