Jest decyzja
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował komunikat w sprawie „rekompensaty dla konsumentów za usługi dodatkowe”. Decyzję w tym zakresie podjął prezes instytucji Tomasz Chróstny. Jak czytamy w dokumencie na oficjalnej stronie, chodzi o trzech operatorów telekomunikacyjnych: Netię, Orange i P4.
Netia, Orange i Play oddadzą konsumentom opłaty za włączane bez ich wyraźnej zgody usługi dodatkowe – podaje UOKiK.
Koszty, poniesione przez abonentów w ramach ich automatycznej aktywacji "bez wyraźniej zgody", mają zostać zwrócone. Urząd zaznacza, że wszystkie reklamacje mają zostać rozpatrzone pozytywnie, a standardy informowania o tego typu usługach - zmienione. „Decyzje wobec Netii oraz Orange Polska są prawomocne, a wobec P4 nie” – czytamy dalej. Sprawa dotyczy usług:
- w przypadku Netii: „Bezpieczny Internet 2”, „Bezpieczny Smartfon”, „Identyfikacja Numeru”, „Pakiet HBO HD”, „GigaNagrywarka Standard”, „GigaNagrywarka Maxi”;
- w przypadku Orange Polska: „Halo Granie”, „Cyber Tarcza”, „Nawigacja Orange”, „Orange Smart Care”, „Gdzie jest Dziecko”, „Bezpieczny Internet” oraz „Internet mobilny z zapasowym pakietem danych na konto”;
- w przypadku P4: „Muzyka na czekanie”, „Ochrona internetu”, „Play NOW usługi dodatkowe TV”, „Pakiet 50 min/50 sms/mms do wszystkich”, „Bezpieczny internet”, „Nielimitowane połączenia na numery stacjonarne”, „Nielimitowane sms/mms do wszystkich sieci”, „100 minut do innych sieci komórkowych” oraz „200 minut do innych sieci komórkowych”.
UOKiK: "Konsument powinien mieć rzeczywistą możliwość wyboru"
Do ich aktywacji miało dochodzić w sytuacji zawarcia lub przedłużenia umowy (zarówno podczas rozmowy telefonicznej, spotkania w salonie, jak i przez internet). Usługi miały być włączane automatycznie, bez wyraźnej zgody konsumentów. Abonenci musieli pamiętać o ich wyłączeniu przed upływem bezpłatnego okresu – podaje UOKiK. Tomasz Chróstny powołuje się na ustawę o prawach konsumenta i wskazuje, że:
[...] włączenie dodatkowo płatnych usług musi się odbyć za wyraźną zgodą abonenta. Powinno do tego dojść najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli zawarcia umowy, a nie na samym końcu tego procesu. Tego obowiązku nie spełnia przekazanie informacji o włączeniu usług w umowie czy też o tym, że trzeba je dezaktywować - już po ustaleniu warunków.
Urząd podkreśla, iż wyraźną zgodę konsumenta na dodatkowo płatne usługi rozumie się jako stwierdzenie "tak" lub "nie" w stosunku do propozycji operatora.
Taka sytuacja nie będzie miała miejsca, gdy warunki oferty przewidują, że skorzystanie z płatnej usługi dodatkowej jest konieczne dla zawarcia umowy na warunkach promocyjnych - czytamy dalej w komunikacie.
Patrz TUTAJ.
Gdzie szukać pomocy i odpowiedzi na pytania w podobnych sytuacjach?
Konsumenci mogą zgłosić się do rzeczników w swoich miastach lub powiatach, zadzwonić na infolinię konsumencką: tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16, wysłać wiadomość za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres e-mail: porady@dlakonsumentow.pl lub zgłosić się do Urzędu Komunikacji Elektronicznej – Centrum Informacji Konsumenckiej (tel. 22 330 40 00).