Kolejne świadczenie dla rodzin - ile wyniesie i komu przysługuje?
Od 1 stycznia br. ruszyło składanie wniosków w ramach Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego. Te złożono już na około 155 tysięcy dzieci – podaje minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg. Szacunki podają jednak, że świadczeniem zostanie objętych w tym roku 615 tysięcy osób. Przysługuje ono na drugie i każde kolejne dziecko w rodzinie w wieku od ukończenia 12. do 36. miesiąca życia. Jego wysokość wyniesie 500 zł lub 1000 zł miesięcznie odpowiednio przez dwa lata lub rok. O tym, jaką kwotę i przez jaki okres czasu będzie ona wypłacana, decydują rodzice.
Wnioski - "Rodzina 500 plus" i "Rodzinny Kapitał Opiekuńczy"
Aby otrzymać dodatkowe środki, które w sumie wyniosą nawet 12 tysięcy złotych, należy złożyć odpowiednie dokumenty. Wniosek zawiera dane rodzica, który o świadczenie wnioskuje, dane dziecka, na które ma być ono przyznane, a także m.in. informacje na temat ilości dzieci w rodzinie. Ich obsługą zajmie się Zakład Ubezpieczeń Społecznych, który na wypłatę środków będzie miał dwa miesiące. Dokumenty należy dostarczyć za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE), Emp@tii lub bankowości elektronicznej. Podobnie jest w przypadku programu „Rodzina 500 plus”. Nowelizacja ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci zakłada, że od teraz wypłata środków leży w gestii instytucji, jaką jest ZUS, a nie, jak wcześniej, samorządów. Dokumenty, identycznie jak przy Rodzinnym Kapitale Opiekuńczym, dostarczyć należy drogą elektroniczną.
Dokumenty będzie można składać na poczcie
Rozwiązaniem, którego wcześniej nie było, a które ma wejść w życie przy współpracy Poczty Polskiej z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, jest składanie wniosków w formie elektronicznej w wybranych placówkach pocztowych. Obejmuje ono osoby zagrożone wykluczeniem cyfrowym. Instytucje podpisały w tej sprawie list intencyjny.
W związku ze zmianą sposobu składania wniosków (dotychczas można było składać wnioski również na papierowym formularzu) Zakład Ubezpieczeń Społecznych podjął współpracę z Pocztą Polską, która ma ułatwić złożenie wniosków tym osobom, które mogą mieć trudności z elektronicznym wnioskowaniem o świadczenie z programu „500+” oraz programu „Rodzinny Kapitał Opiekuńczy” – czytamy w komunikacie opublikowanym na oficjalnej stronie Poczty Polskiej.
W wybranych placówkach dyżury będą pełnić pracownicy ZUS, którzy udzielą pomocy przy składaniu wniosków osobom zainteresowanym.
Poczta Polska bardzo mocno stawia na wymianę cyfrowej korespondencji. Jako operator narodowy musimy jednak pamiętać, że cały czas jest jeszcze grupa osób wykluczonych cyfrowo, które nie chcą lub nie mogą korzystać z cyfrowych technologii. Dla nich Poczta Polska też musi i powinna być dostępna. Mam nadzieję, że udostępnienie placówek pocztowych konsultantom ZUS będzie pomocne przy składaniu wniosków w ramach programu „500+” oraz programu „Rodzinny Kapitał Opiekuńczy” – wyjaśnia, cytowany w komunikacie, Andrzej Bodziony, wiceprezes Poczty Polskiej.
Źródło: PAP