hity na MAXXa
hity na MAXXa

Kluczowe funkcje sklepu internetowego

Artykuł sponsorowany

W związku z nieustannie rosnącą konkurencją w e-commerce na znaczeniu zyskują coraz to nowe detale, na jakie sprzedawcy muszą zwracać uwagę. Wiele z nich dotyczy strony internetowej i funkcji, jakie oferuje ona klientom. O czym warto więc pamiętać, prowadząc e-sklep?

materiały prasowe

Intuicyjny interfejs dla użytkowników

Współcześni konsumenci stają się coraz bardziej wymagający, ponieważ wiele sklepów oferuje im wygodne i szybkie zakupy. Jeśli napotykają na swojej drodze niejasne czy źle działające systemy, szybko udają się do konkurencji. Z tego względu w ostatnich latach tak wiele uwagi poświęca się UX (user experience), co w tłumaczeniu z języka angielskiego oznacza dosłownie „doświadczenie użytkownika”.

Intuicyjny interfejs w sklepie internetowym ma wiele elementów. Przede wszystkim składa się na niego jasne, przejrzyste menu. Powinny się w nim znaleźć np. poszczególne kategorie produktowe czy blog z artykułami – tak, aby każdy wiedział, jaką zakładkę uruchamia. Warto skupić się na minimalizmie projektu, ograniczeniu zbędnych kolorów czy ozdobników, a także odpowiedniej widoczności kluczowych funkcji np. przycisku dodania produktu do koszyka.

W sklepach z wieloma różnymi produktami bardzo ważna jest hierarchiczna struktura kategorii. Przykładowo na stronie firmy odzieżowej, która oferuje ubrania i dla kobiet, i dla mężczyzn, można zamieścić następujący schemat: Kobieta → Ubrania → Sukienki → Sukienki mini. Chodzi o to, aby klient mógł krok po kroku dojść do sekcji pożądanych artykułów.

Podczas przeglądania produktów użytkownicy powinni móc skorzystać z opcji filtrowania (np. pod względem rozmiaru, koloru, materiału itp.), aby łatwiej znajdować dokładnie towary, na jakich im zależy. Liczy się również funkcja sortowania np. według ceny rosnąco, dzięki czemu klienci łatwiej trafią na artykuły w odpowiadające ich możliwościom finansowym.

Każdą kartę produktową powinno się opracować z myślą o UX. Strony muszą prezentować najważniejsze informacje o towarach, takie jak cena, dostępność, opcje dostawy czy szczegółowy opis. Ważne, aby przycisk wrzucenia rzeczy do koszyka był w łatwo zauważalnym miejscu. Liczą się też wysokiej jakości zdjęcia i możliwość ich powiększania.

Bezpieczne formy płatności i różne sposoby dostaw

E-sklep można stworzyć od podstaw samodzielnie – zarówno pod kątem asortymentu, jak i budowy strony internetowej. Serwisy takie jak Sky-Shop oferują też inne rozwiązania, czyli sprzedaż online w ramach dropshippingu. Polega to na pośredniczeniu pomiędzy producentem towarów a klientami. Właściciel sklepu udostępnia produkty na gotowej platformie, dopasowując ją do własnych potrzeb, lub w serwisach marketplace.

Niezależnie od tego, czy buduje się własną stronę, czy poszukuje rozwiązań typu SaaS, trzeba zadbać o to, by e-sklep oferował klientom bezpieczne formy płatności i różne, dopasowane do ich potrzeb sposoby dostawy. Wśród metod uiszczania należności za zamówienia wyróżnia się, np.:

  • szybkie przelewy;
  • portfele internetowe;
  • tradycyjne przelewy;
  • karty płatnicze;
  • płatności przy odbiorze;
  • vouchery podarunkowe.

Niezwykle ważne są także różnorodne metody dostaw, aby każdy klient mógł dopasować je do własnych preferencji. Nie wszyscy mogą pozwolić sobie na odbiór przesyłki w mieszkaniu np. ze względu na godziny pracy. Niektórzy mają swoje ulubione punkty, z których pozyskują zamówienia w dowolnym momencie.

Brak dogodnych metod dostaw czy płatności niekiedy sprawia, że klienci porzucają koszyk z produktami i rezygnują z zakupu na danej stronie. Lubiane i zaufane sposoby realizacji zamówień to klucz do tego, by osiągać satysfakcjonującą konwersję.

Dokładne i rzetelne opisy produktów

Treści, jakie znajdują się na stronie sklepu, mają ogromne znaczenie. Szczególnie ważną rolę odgrywają opisy produktów, które stanowią dla użytkownika bazę wiedzy na temat każdego artykułu. Powinny zawierać takie informacje jak rozmiar, waga, materiał wykonania, skład, kolor, funkcje czy zastosowanie.

Opisy muszą być zgodne z prawdą i odpowiednio zoptymalizowane pod kątem SEO, dlatego do ich tworzenia najlepiej zatrudnić specjalistów. Cennym narzędziem jest m.in. język korzyści. Zamiast jedynie wymieniać cechy artykułów, warto wspomnieć, jakie benefity płyną z ich posiadania. Przykładowo, jeśli sweter powstał w 100% z kaszmiru, można wspomnieć, że nie gryzie skóry, zapobiega nadmiernemu poceniu i pozwala tworzyć piękne, ponadczasowe stylizacje. To lepsze niż sama wzmianka o typie tkaniny.

Klienci sklepów internetowych często zwracają uwagę na dostępność artykułów (gdy ma się też sklep stacjonarny, warto wprowadzić opcję weryfikacji dostępności w punkcie) i czas realizacji zamówienia. Najlepiej zamieszczać te informacje na karcie produktu w dobrze widocznym miejscu.

Pozostałe udogodnienia, na jakie warto zwrócić uwagę

Poza tymi podstawowymi funkcjami, jakie powinien oferować sklep internetowy, liczą się także, m.in.:

  • wyszukiwarka produktów – warto umieścić na stronie pole, w którym będzie można znaleźć towar po nazwie czy wyszukać podobne artykuły;
  • krótki formularz zakupowy – proces finalizacji zamówienia powinien być jak najkrótszy i dostępny bez rejestracji na stronie;
  • dodawanie do ulubionych – to rozwiązanie obecne w aplikacjach zakupowych, w których klient może dodać poszczególne artykuły do swojej listy. Dzięki temu łatwiej je znajdzie, gdy podejmie już decyzję zakupową;
  • rekomendacje produktowe – warto udostępnić funkcję sugerowania użytkownikom towarów podobnych do oglądanych lub takich, które również mogą im się przydać (np. przy przeglądaniu drukarki na dole witryny powinny wyświetlić się odpowiednie tusze).

Każda strona sklepu internetowego musi być dostosowana do urządzeń mobilnych. To szczególnie ważne we współczesnym e-commerce, ponieważ coraz więcej osób dokonuje zakupów za pośrednictwem smartfonów. Liczy się nie tylko wygodna obsługa na telefonie, ale też szybkość ładowania.

Warto analizować działania konkurencji i śledzić trendy oraz potrzeby klientów. Sklep internetowy to nowoczesne narzędzie, którego funkcje powinny dopasowywać się do bieżących zmian rynku.