Chciał sprzedać rowerek, a stracił 7 tysięcy złotych
Wiele osób chętnie robi zakupy w Internecie. Nic w tym dziwnego – w sieci możemy zdobyć w pełni sprawne rzeczy w dobrym stanie w mniejszej cenie. Niestety, nawet tam – zarówno na kupujących, jak i sprzedających – czekają oszuści. Cyberprzestępcy mają wiele sposobów na to, by wyłudzić dane ofiar i wyczyścić ich konta. Ostatnio przekonał się o tym mieszkaniec gminy Nawojowa w Małopolsce.
Mężczyzna wystawił na sprzedaż rowerek dziecięcy w internetowym serwisie ogłoszeniowym, po czym otrzymał wiadomość od osoby zainteresowanej ofertą, z prośbą o możliwość zakupu z dostawą. Rzekomy kupujący przekonywał, że wystarczy tylko kliknąć w link, który przesłał mu w wiadomości na komunikatorze w telefonie. Dzięki temu sprzedający miał w łatwy sposób potwierdzić zrealizowaną transakcję i otrzymać pieniądze – czytamy w policyjnym raporcie.
I to był moment, w którym powinna zapalić się czerwona lampka. Na swoje nieszczęście sprzedający wszedł na podlinkowaną stronę i wypełnił formularz. Podał w nim wszystkie dane, w tym dotyczące karty płatniczej, na którą rzekomo miały być przelane środki. Niedługo później został okradziony.
Kilka godzin później, kiedy zalogował się do bankowości mobilnej, zauważył, że na koncie brakuje pieniędzy. Wtedy okazało się, że mężczyzna padł ofiarą oszusta, który będąc w posiadaniu danych z fałszywego formularza, wykonał trzy przelewy na kwotę 7 tys. złotych.
Co robić, by nie stać się łatwym celem dla oszustów?
Policja apeluje o ostrożność. Na stronie internetowej służb znajdziemy rady, jak bezpiecznie sprzedawać na portalach ogłoszeniowych, by nie paść ofiarą cyberprzestępców. Co robić, by nie stać się łatwym celem dla oszustów?
- dokładnie zapoznaj się z regulaminem (komunikatami i ostrzeżeniami) serwisu ogłoszeniowego, na którym wystawiasz swoje rzeczy na sprzedaż;
- zawsze zwracaj uwagę na otrzymywane wiadomości - czy są napisane poprawną polszczyzną i nie zawierają literówek i błędów;
- negocjacje prowadź w ramach serwisu i nie zgadzaj się na przeniesienie rozmowy na email, telefon czy zewnętrzny komunikator internetowy;
- nie klikaj w żadne linki, które otrzymasz w wiadomościach poza serwisem (np. szczególnie przesyłane za pomocą komunikatorów czy SMS) od osób zainteresowanych kupnem;
- sprawdzaj dokładnie adresy stron, do których zostajesz przekierowany, ponieważ ważny jest każdy znak! – oszuści często w adresie fałszywych witryn zastępują kropki myślnikami lub literę „o” cyfrą zero);
- nie udostępniaj kupującemu kodów BLIK ani nie zatwierdzaj odruchowo transakcji – zawsze dokładnie czytaj smsy i powiadomienia z banku dotyczące potwierdzenia przelewów z wychodzących Twojego konta, jak i operacji z wykorzystaniem kodów BLIK,
- nie ulegaj presji i nie zgadzaj się na żadne opcje proponowane przez kupującego, jeśli nie jesteś absolutnie pewny, jak to działa;
- towar wysyłaj, gdy pieniądze wpłyną już na Twoje konto; nie sugeruj się przesłanym przez kupującego dowodem zapłaty (w tym również potwierdzeniem przelewu bankowego), ponieważ może być sfałszowany.
W przypadku, gdy dojdzie do oszustwa lub jego usiłowania, powiadom o tym Policję.
Autor: Katarzyna Solecka