Nie żyje aktorka Maria Kuszyńska
Nie żyje polska aktorka teatralna oraz filmowa Maria Treutz-Kuszyńska – poinformował w środę Związek Artystów Scen Polskich, z którym przez długie lata była związana. Treutz-Kuszyńska zmarła 30 lipca 2022 roku w wieku 92 lat. Jej śmierć to bolesna strata dla całej branży.
Odeszła serdeczna koleżanka, czuła na potrzeby artystów, swoich rówieśników, skupionych wokół Związku Artystów Scen Polskich – Maria Treutz-Kuszyńska. Spoczywaj w pokoju
– żegna artystkę ZASP.
Kim była Maria Kuszyńska?
Maria Treutz-Kuszyńska urodziła się 13 stycznia 1930 roku w Warszawie. W 1950 roku rozpoczęła studia na warszawskiej PWST. Wcześniej należała do amatorskiego zespołu szerzącego polskość na ziemiach odzyskanych – przypomina Związek Artystów Scen Polskich. Treutz-Kuszyńska występowała na deskach wielu polskich teatrów, okazjonalnie pojawiała się też przed kamerą. Publiczność telewizyjna pamięta ją m. in. z serialu „Polskie drogi” w reżyserii Janusza Morgensterna oraz filmu „Bezkresne łąki” Wojciecha Solarza.
Maria Kuszyńska – role
Treutz-Kuszyńska w latach 1953-55 współpracowała z Poznańską Estradą. Następnie występowała w teatrach: im. Fredry w Gnieźnie (1955-57), Ziemi Opolskiej w Opolu (1957-59), im. Jaracza w Olsztynie-Elblągu (1959-60) oraz Ziemi Mazowieckiej w Warszawie (1960-80) – podaje filmpolski.pl. Od 1959 roku była związana ze Związkiem Artystów Scen Polskich, Sekcją Teatrów Dramatycznych. Aktywnie działała na rzecz środowiska artystycznego, reprezentując stowarzyszenie także poza granicami Polski.
Zawodowo współpracowała z Poznańską Estradą, poznańskim Teatrem Satyryków, a zadebiutowała na deskach Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie rolą Skierki w „Balladynie” Słowackiego w reżyserii Stanisława Cegielskiego. Na tej scenie była też Zuzią w „Imieninach pana dyrektora” Skowrońskiego, Pernette Laprade w „Szczęśliwych dniach” Pugeta, Baletnicą w „Żołnierzu Królowej Madagaskaru” Tuwima. Teatr Ziemi Opolskiej, to Helena w „Panu Damazym” Blizińskiego i Maja w „Achillesie i pannach” Swinarskiego, Donna Clara w „Zielonym Gilu” de Moliny, Maria w „Wieczorze Trzech Króli” Szekspira, czy tytułowy „Czerwony Kapturek” Szwarca
– przypomina najważniejsze role Marii Treutz-Kuszyńskiej ZASP –
Powrót do rodzinnego miasta zaowocował angażem do Teatru Ziemi Mazowieckiej i rolami, m.in.: Marianny w „Świętoszku” Moliera, Liesel w „Niemcach” Kruczkowskiego i Doktor Matyldy von Zahnd w „Fizykach” Durrenmatta, Diany w „Fantazym” Słowackiego, Taisy Iljiniszny Szeławiny w „Grzesznikach bez winy” Ostrowskiego i Wandy Lektorowiczówny w „Janie Macieju Wścieklicy” Witkiewicza, Anieli w „Ślubach panieńskich” i Fruzi w „Damach i huzarach” Fredry, Duniaszki w „Ożenku” Gogola, Emilii w szekspirowskiej „Komedii omyłek”, czy Tadrachowej w „Moralności pani Dulskiej” Zapolskiej
Autor: Maria Staroń