Najważniejsze informacje:
• Okres dojrzewania mózgu trwa aż do wczesnych lat trzydziestych.
• Naukowcy wyróżnili cztery kluczowe etapy rozwoju mózgu z punktami zwrotnymi w wieku około 9, 32, 66 i 83 lat.
Cztery etapy rozwoju mózgu
Jak donosi zdrowie.pap.pl, naukowcy z University of Cambridge zbadali mózgi prawie 4000 osób w wieku od niemowlęctwa do dziewięćdziesiątki. W efekcie udało im się wyróżnić cztery kluczowe etapy rozwoju mózgu – z wyraźnymi punktami zwrotnymi w wieku około 9, 32, 66 i 83 lat.
Faza intensywnego rozwoju
Pierwszy etap, od narodzin do około 9. roku życia, to czas, gdy mózg gwałtownie zwiększa swoją objętość i tworzy miliardy połączeń neuronalnych. W tym okresie nieaktywne synapsy, które powstały na początku życia, są przycinane, a mózg osiąga maksymalną grubość kory i intensywne pofałdowanie, co jest kluczowe dla jego zdrowia.
Długie dojrzewanie aż do trzydziestki
Drugi etap zaczyna się w wieku około 9 lat i trwa aż do trzydziestki. To właśnie wtedy, jak podkreślają naukowcy, sieć neuronów staje się bardziej wydajna. Wbrew powszechnym przekonaniom, dojrzewanie mózgu nie kończy się w wieku nastoletnim czy dwudziestu lat, lecz może trwać do 32. roku życia. W tym okresie istnieje też największe ryzyko pojawienia się zaburzeń zdrowia psychicznego.
Dorosłość, starzenie i późna starość
Po trzydziestce następuje dorosłość – czas, kiedy struktura mózgu stabilizuje się. Zmiany są wtedy powolniejsze i pojawia się stagnacja inteligencji i osobowości. Kolejny punkt zwrotny to wiek 66 lat, kiedy zaczyna się wczesne starzenie. Wtedy istota biała mózgu powoli się degraduje, a ryzyko schorzeń, takich jak nadciśnienie czy demencja, rośnie. Ostatni etap, po 83. roku życia, to późne starzenie się, gdy zmiany są już bardzo wyraźne.
Nowe spojrzenie na rozwój mózgu
Badania brytyjskich naukowców, opublikowane w prestiżowym czasopiśmie „Nature Communications”, po raz pierwszy tak dokładnie wskazały granice kluczowych etapów rozwoju mózgu. Odkrycia te mogą pomóc w lepszym zrozumieniu trudności w uczeniu się u dzieci i młodzieży oraz wyjaśnić, dlaczego ryzyko zaburzeń psychicznych i demencji zmienia się w ciągu życia.
Źródło: PAP







