AI Shield to oprogramowanie opracowane przez zespół badaczy z IDEAS NCBR, które działa na podstawie algorytmów sztucznej inteligencji. Dane i analizy przygotowane przez Straż Ochrony Kolei będą podstawą wspólnych prac, które mają na celu optymalizację środków ochrony funkcjonariuszy, w tym patroli zmotoryzowanych i pieszych, a także zwiększenie wykrywalności sprawców wykroczeń i przestępstw na polskich torach.
Sztuczna inteligencja sprawi, że na kolei będzie bezpieczniej?
System ma wesprzeć funkcjonariuszy SOK w codziennej służbie. Algorytmy są w stanie znacznie szybciej niż człowiek znaleźć optymalny sposób wykorzystania zasobów ochrony w konkretnej sytuacji.
Wbrew pozorom ludzie nie radzą sobie dobrze z zadaniami, w których trzeba podejmować decyzje w sposób losowy
– uważa dr Michalak, lider zespołu badawczego "AI dla bezpieczeństwa" w IDEAS NCBR.
Ekspert dodaje, że sztuczna inteligencja potrafi przygotować nieprzewidywalne plany obronne, co utrudnia przestępcom i sprawcom wykroczeń skuteczne działania.
Nie tylko bezpieczniej, ale i punktualniej?
Twórcy AI Shield argumentują również, że bezpieczniejsze pociągi to mniejsze opóźnienia. Dzięki optymalizacji tras patrolowych strażnicy będą mogli działać, tak aby np. minimalizować ryzyko kradzieży trakcji, co z kolei przełoży się na redukcję opóźnień pociągów.
Obecnie w Straży Ochrony Kolei pracuje ponad 3 tys. funkcjonariuszy, którzy strzegą dworców, stacji, pociągów i ok. 19 tys. km linii kolejowej. W 2022 r. odnotowano 7380 przestępstw i wykroczeń na obszarach kolejowych, a wykrywalność sprawców wyniosła zaledwie 25%. Najbardziej dokuczliwe dla pasażerów były kradzieże sieci trakcyjnej, które wymuszały zmiany lub opóźnienia w kursowaniu pociągów.
Autor: Hubert Wiączkowski