Wolne dla wspominek
1 listopada, którego wypada katolickie święto Wszystkich Świętych, to dzień ustawowo wolny od pracy. Mówi o tym z ustawą z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy. Dzięki temu miliony Polaków tego dnia może udać się na cmentarze, by uczcić pamięć swoich zmarłych bliskich. Praktyka ta nie jest jednak przypisana tylko wierzącym. We Wszystkich Świętych groby odwiedzają również osoby niewierzące. Proceder ten nie jest natomiast obowiązkowy z punktu widzenia Kościoła.
Obowiązkowa msza
Inaczej sprawa się ma w przypadku udziału we mszy świętej. W kalendarzu liturgicznym 1 listopada, czyli Wszystkich Świętych, funkcjonuje jako święto nakazane. Na wiernych spoczywa obowiązek uczestnictwa we mszy świętej 1 listopada lub dzień wcześniej, 31 października, gdy odbywa się msza wieczorna. Parafie często ułatwiają wiernym spełnienie tego obowiązku poprzez organizację dodatkowej liturgii na cmentarzu. Mówi o tym Kodeks Prawa Kanonicznego (Kan. 1248 § 1): "Nakazowi uczestniczenia we mszy świętej czyni zadość ten, kto bierze w niej udział, gdziekolwiek jest odprawiana w obrządku katolickim, bądź w sam dzień świąteczny, bądź też wieczorem dnia poprzedzającego".
Odwiedzanie grobów
Sprawa ma się inaczej z wizytą na cmentarzu. W świetle prawa kanonicznego odwiedzanie grobów zarówno 1, jak i 2 listopada, nie jest uważane za konieczne. Kościół nie wypowiada się w tej kwestii, pozostawiając ją w rękach i sumieniach wiernych. Warto jednak pamiętać, że pobożne nawiedzenie cmentarza stanowi jeden z kilku warunków, by uzyskać odpust zupełny. Ten można ofiarować duszy czyśćcowej, która dzięki naszemu duchowemu wsparciu, może w końcu trafić do nieba.
Wszystkich Świętych
Warto dodać, że wbrew nazwie święta, Wszystkich Świętych jest dniem, w którym wspominane są nie tylko osoby kanonizowane bądź beatyfikowane, ale również pozostali zmarli, którzy zostali zbawieni i trafili do nieba. Inaczej ma się sprawa z 2 listopada. Zaduszki nie są już dniem wolnym od pracy i również na wierzących nie spoczywa obowiązek uczestnictwa we mszy świętej.
Autor: Natalia Piotrowska